مقالات گربهبهداشت و سلامت گربه

صفر تا صد واکسیناسیون گربه‌ها

تزریق به موقع واکسن گربه یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌هایی است که به گردن صاحبان پت است و مثل سپری محافظ از جان گربه محافظت می‌کند. پس اگر شما هم با ما هم عقیده هستید که علاوه بر خرید وسایل بهداشتی و نگهداری گربه از بهترین پت شاپ‌ها مانند بازار آنلاین محصولات حیوانات خانگی سلوری، باید واکسیناسیون گربه را هم جدی بگیرید تا سلامتی او حفظ شود، حتماً این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

واکسن گربه برای چیست؟

واکسیناسیون گربه که در سنین مختلف انجام می‌شود بدن حیوان را در برابر انواع ویروس‌ها، انگل‌ها و باکتری‌ها مقاوم کرده و سیستم ایمنی گربه را تقویت می‌کند تا حتی اگر بیمار می‌شود، علائم خفیف‌تری از خود نشان دهد. به علاوه تزریق واکسن گربه باعث کاهش هزینه‌های درمانی او نیز می‌شود.

البته فراموش نکنید که واکسیناسیون به معنی ایمنی 100 درصد حیوان نیست و گربه‌ها با وجود واکسینه شدن، باز هم نباید در کنار گربه‌های بیمار یا غیر واکسینه یا در محیط‌های آلوده و عفونی قرار بگیرند؛ چرا که ریسک ابتلا به بیماری وجود دارد. پس در کل در کنار اینکه به خرید اقلام بهداشتی گربه از مراکز معتبری مثل بازار اینترنتی سلوری توجه می‌کنید، نباید از واکسیناسیون و معاینات دوره‌ای حیوان هم غافل شوید تا سلامت او به خطر نیفتد.

واکسن گربه

واکسن گربه چند مرحله است؟

اولین واکسن گربه با نام واکسن 3 گانه در سن 8 هفتگی به او تزریق می‌شود و بعد از آن گربه تا 4 ماهگی باید هر 3 الی 4 هفته یکبار واکسن یادآور سه گانه تزریق کند. بعد از آن هم یکبار در سن 4 ماهگی به واکسن هاری نیاز دارند و سپس به طور سالیانه به دوز یادآور این واکسن‌ها احتیاج دارند.

انواع واکسن گربه

واکسن گربه به دو دسته اصلی و فرعی یا غیر اصلی تقسیم‌ بندی می‌شود که طبیعتاً واکسن‌های اصلی تضمین کننده سلامت گربه و بی خطر بودن آن‌ها برای انسان هستند و واکسن‌های فرعی برای پیشگیری از ابتلای گربه به بیماری‌های مختلف یا انتقال ویروس و انگل به انسان به او تزریق می‌شوند. در ادامه بیشتر با واکسن‌های اصلی و غیر اصلی گربه آشنا می‌شویم.

واکسن سه گانه گربه (واکسن‌های اصلی گربه)

واکسن سه گانه گربه یا FVRCP که جز واکسن‌های اصلی گربه به شمار می‌روند شامل پن لوکوپنی، هرپس ویروس و کلسی ویروس هستند که در حدود دو ماهگی به پت تزریق می‌شوند.

  1. واکسن پن لوکوپنی برای جلوگیری از ابتلای بچه گربه به ویروس عفونی و کشنده پن لوکوپنی یا پاراویروس کاربرد دارد که از مهم‌ترین علائم آن باید به کم اشتهایی، بی انرژی بودن، اسهال و استفراغ اشاره کرد.
  2. واکسن کلسی ویروس هم برای جلوگیری از ابتلای گربه به بیماری تنفسی ناشی از کلسی ویروس کاربرد دارد که حیوان در صورت مبتلا شدن به آن دچار عفونت دستگاه تنفسی، عطسه، زخم‌های دهان، التهاب دندان و لثه و در موارد شدیدتر، ریزش مو یا حتی مرگ گربه می‌شود.
  3. واکسن هرپس مانع از ابتلای حیوان به عفونت‌های ریوی ناشی از این ویروس می‌شود. بیماری هرپس دارای علائمی مثل عطسه، ترشحات بینی و زخم قرنیه است که موجب اختلال در دستگاه عصبی پت هم می‌شود.
  4. واکسن هاری گربه باید در سه ماهگی به این حیوان خانگی تزریق شود، چون علاوه بر اینکه هاری برای گربه کشنده است، این ویروس می‌تواند به انسان هم سرایت کند و باعث مرگ او شود.

واکسن‌های غیر اصلی گربه

واکسیناسیون گربه با واکسن‌های فرعی نیز مانع از ابتلای آن‌ها به بیماری‌های مختلف می‌شود. این واکسن‌ها شامل موارد زیر هستند:

  1. یکی از اصلی‌ترین واکسن‌های بچه گربه‌ها واکسن لوسمی است که از بروز بیماری لوسمی که شبیه به سرطان خون است و از طریق بزاق، ادرار و سایر ترشحات بدن منتقل می‌شود پیشگیری می‌کند.
  2. واکسن بوردتلا یا سیاه سرفه که برای بچه گربه‌ها تزریق می‌شود، از بیماری باکتریایی بوردتلا که سبب ضعف سیستم تنفسی گربه شده و با علائمی مانند تب، تنگی نفس، عطسه، تورم غدد لنفاوی زیر گردن و تنفس صدادار همراه است پیشگیری می‌کند.
  3. واکسن کزاز ضروری نیست چون بیماری کزار شیوع چندانی در بین گربه‌ها ندارد و اگر هم حیوان به این بیماری که دو نوع کزاز موضعی و کزاز کلی دارد مبتلا شود، موثرترین راه درمان آن، درمان و شستشوی زخم‌های حاصل از کزاز است.
  4. اگر گربه شما بیش از حد از خانه بیرون می‌آورد و احتمال زیادی برای جفت گیری آن با گربه‌های خیابانی وجود دارد، بهتر است که واکسن ایدز را هم به او تزریق کنید.

انواع واکسن گربه

جدول واکسیناسیون گربه

از آنجا که پس از قطع شدن شیر مادر ایمنی بدن کمتر می‌شود و گربه‌ها نسبت به بیماری حساس‌تر می‌شوند، باید حتماً انواع واکسن در زمان مشخص آن تزریق شود. لذا توجه شما را به جدول زمانبندی واکسن گربه جلب می‌کنیم.

سن نوع واکسن تکرار واکسیناسیون
6 تا 8 هفتگی FVRCP

پن لوکوپنی/ کلسی ویروس/ هرپس ویروس

تکرار 3 تا 4 هفته بعد
10 تا 12 هفتگی FVRCP

پن لوکوپنی/ کلسی ویروس/ هرپس ویروس

تکرار 3 تا 4 هفته بعد
14 تا 16 هفتگی FVRCP+ Rabies

پن لوکوپنی/ کلسی ویروس/ هرپس ویروس/ هاری

تکرار یک سال بعد
گربه‌های بالغ FVRCP+Rabies

پن لوکوپنی/ کلسی ویروس/ هرپس ویروس/ هاری

تکرار یک سال بعد

عوارض واکسن گربه

تزریق واکسن به گربه هم ممکن است مثل واکسن‌های انسانی به دلیل ورود میکروب ضعیف شده به بدن پت عوارضی را به همراه داشته باشد که در این حالت سیستم ایمنی گربه تحریک شده تا در برابر بیماری‌ اصلی مقاومت کند. از جمله عوارض واکسن زدن برای گربه‌ها می‌توان به بی اشتهایی، درد مفاصل، درد در ناحیه تزریق، تب و کاهش انرژی اشاره کرد.

اما بعضی از گربه‌ها ممکن است به یک یا چند واکسن حساسیت داشته باشند و تزریق آن واکسن‌ها برای آن‌ها خطرات شدیدی داشته باشد. بنابراین اگر تا 24 ساعت پس از واکسیناسیون گربه با علائمی همچون تنگی نفس، استفراغ، اسهال، تب شدید، ضعف و بی حالی زیاد، تورم محل تزریق مواجه شدید، حتماً حیوان خانگی خود را نزد دامپزشک ببرید.

عوارض واکسن گربه تا چند روز است؟

عموماً واکسن گربه عوارض خطرناکی ندارد و بعد از چند روز هم برطرف می‌شود. مثلاً احساس درد در ناحیه تزریق یا حس کوفتگی کاملاً طبیعی است. لذا بهتر است که تا چند روز پس از انجام واکسیناسیون، موقع بغل و بلند کردن حیوان خانگی مراقب آن ناحیه باشید.

مراقبت‌های بعد از واکسن گربه

به هیچ وجه نباید از اهمیت مراقبت از گربه بعد از تزریق واکسن غافل شوید چون ممکن عوارض واکسن سلامت گربه را به خطر بیاندازد. به همین دلیل لازم است که بعد از واکسیناسیون به نکات زیر دقت کنید و آن‌ها را انجام دهید.

  1. حضور در مطب دامپزشک تا چند دقیقه بعد از تزریق واکسن
  2. آماده کردن جایی گرم و نرم در خانه برای استراحت او
  3. دور نگه داشتن گربه از سایر حیوانات خانگی برای حفظ آرامش پت
  4. در دسترس قرار دادن آب و غذای مورد علاقه او و عدم اصرار به خوردن آن‌ها
  5. تنها گذاشتن گربه و عدم اصرار به او برای بازی کردن
  6. سرزدن به گربه و بررسی شرایط او
  7. دور نگه داشتن کودکان خردسال از گربه برای حفظ آرامش بیشتر حیوان

مراقبت‌های بعد از واکسن گربه

عوارض نزدن واکسن گربه چیست؟

طبیعتاً واکسن نزدن برای گربه موجب ضعف سیستم ایمنی شده و حیوان را در معرض ابتلا به بیماری‌های خطرناکی مثل پن لوکوپنی قرار می‌دهد که علاوه بر هزینه‌های زیاد درمان آن‌ها ممکن است اصلاً گربه نسبت به درمان جواب ندهد و از بین برود. یا به خصوص در دوران کودکی با وجود درمان شدن، باز هم ممکن است روند رشد و سیستم ایمنی این حیوان خانگی دچار اختلال شود. پس یادتان باشد پیشگیری بهتر از درمان است!

قیمت واکسن گربه چقدر است؟

طبیعتاً نمی‌توان قیمت دقیقی برای واکسن گربه مشخص کرد؛ چرا که این قیمت بسته به نژاد حیوان، منطقه زندگی و دامپزشک معالج متفاوت است و برخی از کلینیک‌ها تعرفه مناسب‌تر و برخی تعرفه بیشتری دارند. اما عموماً واکسیناسیون گربه خیابانی که از واکسن حمایتی برای او استفاده می‌شود ارزان‌تر از واکسیناسیون عادی است.

از کجا بفهمیم گربه قبلا واکسن زده است؟

دامپزشک با بررسی نشانه‌های بیماری در حیوان و تست مربوط به سنجش آنتی بادی‌های بدن گربه که میزان مقاومت بدن او در برابر بیماری نشان می‌دهد، متوجه می‌شود که گربه واکسینه شده است یا خیر. پس اگر گربه‌ای را به سرپرستی گرفتیم که پیشینه‌ای از او نداشتیم بهترین کار این است که به دامپزشک مراجعه کنیم و با صلاح دید او، برنامه واکسیناسیون بچه گربه‌ها یا گربه بالغ را طبق سن پت برای او پیاده‌سازی کنیم.

سخن آخر

در این مقاله با اهمیت واکسیناسیون گربه آشنا شدیم و دانستیم که نزدن واکسن گربه به خصوص واکسن‌های اصلی او می‌توانند جان حیوان و حتی اطرافیان او را به خطر بیندازند. اما قطعاً در نگهداری حیوان خانگی به جز تزریق به موقع واکسن‌ها، باید به سایر لوازم بهداشتی مورد نیاز آن‌ها نیز دقت کرد تا سلامت حیوان 100 درصد تضمین شود. لذا پیشنهاد ما به شما خرید انواع وسایل مورد نیاز گربه از بازارهای مطمئنی مثل بازار آنلاین پت شاپ سلوری است که با همکاری بهترین فروشندگان محصولات پت، باکیفیت‌ترین و ارزان‌ترین کالاها را در اسرع وقت درب منزل به دستتان می‌رساند.


مقاله کک و کنه در گربه را از بلاگ سلوری بخوانید.


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا