غذای سگمقالات سگ

12 غذای ممنوعه برای سگ‌ها + علائم مسمومیت غذایی سگ

اگر شما دغدغه شناخت غذاهای مضر برای سگ را دارید تا بتوانید به جای تغذیه اشتباه و به خطر انداختن جان حیوان خانگیتان، خوراکی مناسب و باکیفیتی را برای او انتخاب کنید و از پت شاپ‌های معتبر فعال در بازار آنلاین محصولات حیوانات خانگی سلوری خریداری کنید، این مطلب همان چیزی است که به آن نیاز دارید.

در واقع شما با مطالعه این مقاله می‌توانید به صفر تا صد سوالات ذهنیتان درباره لیست غذاهای ممنوعه سگ، اهمیت شناخت غذاهای مضر برای سگ، غذاهای کشنده برای این پت و همچنین علائم مسمومیت با خوراکی‌های مضر برای سگ، پاسخ دهید و به کمک دامپزشکان متخصص، رژیم غذایی مناسبی برای حیوان خانگی خود تدوین کنید.

پس از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این نوشته کاربردی و مفید با ما همراه باشید تا سلامت سگ خود را مثل مومی در دستتان بگیرید❗

لیست غذاهای مضر برای سگ‌ها

در بین انواع غذاهای خانگی یا غذاهایی که در پک‌های تجاری در فروشگاه‌های مختلف به فروش می‌رسند، غذاهایی وجود دارد که ممکن است برای سلامت پت شما مضر یا حتی مرگ‌آور باشند و به همین دلیل در دسته غذاهای مضر برای سگ قرار می‌گیرند. از این رو لازم است که در این بخش با لیست غذاهای ممنوعه سگ آشنا شوید تا به خوبی از پس مراقبت از سگ بربیایید و تغذیه سالمی برای او فراهم کنید.

  1. سیر و پیاز

سیر و پیاز به دلیل داشتن ترکیب شیمیایی به نام سولفات گوگرد جز غذاهای مضر برای سگ شناخته می‌شوند. این ماده باعث مسموم شدن و از بین رفتن گلبول‌های قرمز خون در این حیوان شده و نوعی کم خونی به نام کم خونی همولیتیک در سگ ایجاد می‌کند. از جمله علائمی که با خوردن این غذاهای مضر برای سگ و در اثر مسمومیت با آن‌ها نشان داده می‌شود، باید به حالت تهوع، استفراغ، مشکلات تنفسی، ضعف و حتی بروز بیماری‌های کبدی اشاره کرد.

ضرر سیر و پیاز برای سگ

  1. شکلات

شکلات‌ها حاوی کافئین و ماده‌ای به نام تئوبرومین هستند که چون سگ‌ها توانایی متابولیزه کردن و دفع آن‌ را ندارند، در صورت مصرف شکلات که جز غذاهای خطرناک برای سگ‌ها است دچار مسمومیت می‌شوند و علائمی از قبیل اسهال، استفراغ، نامنظم شدن ضربان قلب و تشنج را نشان می‌دهند. فراموش نکنید که خوردن شکلات می‌تواند حتی خطر مرگ را برای سگ در پی داشته باشد.

  1. خوراکی‌های حاوی کافئین

کلاً خوردن و نوشیدن مواد حاوی کافئین از جمله چای، قهوه، نوشابه و نوشیدنی انرژی‌زا برای سگ‌ها ممنوع است؛ چرا که کافئین جز غذاهای خطرناک برای سگ‌ها شناخته می‌شود. در واقع کافئین نه تنها باعث ایجاد مشکلات گوارشی و تشنج در سگ می‌شود، بلکه می‌تواند او را به کام مرگ هم بکشاند.

  1. انگور و کشمش

انگور و کشمش که جز غذاهای مضر برای سگ شناخته می‌شوند، می‌توانند موجب بروز واکنش‌هایی مثل استفراغ شدید، خواب آلودگی، بی حالی و درد در ناحیه شکم حیوان شوند. همچنین خوردن انگور و کشمش می‌تواند به کلیه‌های سگ نیز آسیب بزند. بنابراین اگر سگ شما از این دو خوراکی مصرف کرده و علائمی مثل استفراغ شدید داشت، حتماً به دامپزشک مراجعه کنید.

  1. برخی میوه‌ها مثل پرتقال و آووکادو و میوه‌های هسته دار

علاوه بر انگور، میوه‌های دیگری مثل پرتقال و آووکادو نیز جز غذاهای ممنوعه سگ هستند. بسیاری معتقد هستند که پرتقال به دلیل داشتن اسید سیتریک می‌تواند حیوان را درگیر مشکلات گوارشی کند. از طرف دیگر آووکادو در برگ‌ها، میوه، هسته و ساقه خود ماده‌ای به نام پرسین دارد که می‌تواند موجب بروز مسمومیت شدید در حیوان شود.

همچنین خوردن دانه خرمالو و هسته دو میوه هلو و آلو که حاوی ماده سمی سیانید هستند، می‌تواند برای حیوان مشکل ساز باشد و او را دچار انسداد روده کند.

  1. آجیل‌ها و مغزها

از آنجا که آجیل‌ها و مغزیجات چربی زیادی دارند، معده سگ‌ها نمی‌توانند آن‌ها را هضم کند. بنابراین از جمله رایج‌ترین علائمی که در صورت مصرف این غذاهای مضر برای سگ در حیوان پدیدار می‌شود، باید به سستی و بی حالی، استفراغ و ضعف ماهیچه‌ها اشاره کرد. در این بین گفته می‌شود که مغز گردو و فندق جز مضرترین و خطرناک مغزها هستند که علاوه بر علائم ذکر شده باعث تب و ضعف پاهای عقبی این حیوان خانگی نیز می‌شوند.

  1. انواع غذاهای خام

لازم است بدانید که تخم مرغ خام، ماهی خام و گوشت خام از دسته غذاهای مضر برای سگ‌ها هستند که نباید توسط حیوان خورده شوند. در واقع مصرف این مواد به صورت خام احتمال بروز مسمومیت باکتریایی از باکتری‌هایی مثل سامونلا و ایکولای و کمبود ویتامین B را در سگ افزایش می‌دهد که با علائمی همچون استفراغ و تورم غدد لنفاوی همراه هستند.

  1. استخوان کوچک

در این شکی نیست که یکی از خوراکی‌های مورد علاقه سگ‌ها استخوان است، اما باید بدانید که استخوان‌های کوچک مثل استخوان اسکلت مرغ، اسکلت پای مرغ یا استخوان ماهی جز غذاهای مضر برای سگ هستند؛ چرا که کوچک بودن این استخوان‌ها باعث می‌شود که دهان و گلوی سگ آسیب ببیند و حتی حیوان دچار خفگی شود. به همین دلیل این استخوان‌ها جز غذاهای ممنوعه سگ هستند.

  1. شیر و بستنی

شیر و فرآورده‌های لبنی مثل بستنی هم جز غذاهای مضر برای سگ‌ها‌ به حساب می‌آیند و می‌توانند آن‌ها را دچار اسهال، مشکلات گوارشی و حساسیت‌هایی مثل خارش کنند. بنابراین اگر هم قرار است که این خوراکی‌ها را به سگ دهید، باید از نوع بدون لاکتوز آن‌ها استفاده کنید تا بروز این مشکلات را به حداقل برسانید.

10.  غذای حیوانات دیگر مثل گربه

علی رغم اینکه سگ و گربه دو حیوان گوشتخوار هستند، اما نمی‌توان از غذای گربه برای سگ استفاده کرد، زیرا غذای گربه‌ها موادی دارد که ممکن است برای سگ‌ها مضر باشد. مثلاً بدن سگ نمی‌تواند اسید آمینه تائورین و آرژنین موجود در غذای گربه را هضم و جذب کند و در نتیجه به مشکل برمی‌خورد. یا به عنوان مثال میزان پروتئین غذای گربه بیشتر از غذای سگ‌ها است و بنابراین مصرف غذای گربه توسط سگ می‌تواند باعث مشکلات گوارشی مانند اسهال، استفراغ، نفخ و درد شکم شود.

  1. الکل و نوشیدنی‌های الکلی

مصرف الکل در سگ‌ها، حتی به مقدار کم هم مضر است و اثرات بدی روی کبد و مغز سگ می‌گذارد. در واقع نوشیدن الکل موجب بروز اسهال، استفراغ، مشکلات حرکتی و تنفسی، آسیب به رشته‌های عصبی سگ‌ها، کما و حتی مرگ حیوان می‌شود.

  1. شیرین کننده زایلیتول

شیرین کننده زایلیتول که در انواع آبنبات‌ها، آدامس‌ها، پاستیل‌ها و … وجود دارد، یکی از مضرترین مواد برای سگ‌ها است؛ چرا که مصرف مواد حاوی این شیرین کننده باعث بروز علائمی مثل استفراغ، بی حالی، مشکل حرکتی، تشنج، کاهش شدید قند خون و نقص عملکرد کبد در سگ‌ها می‌شوند و حتی در صورت عدم رسیدگی، ممکن است کبد پت در عرض چند روز از کار بیفتد.

ولی این‌ها تنها غذاهای مضر برای سگ نیستند، بلکه غذاها و خوراکی‌های دیگری همچون شکر، غذاهای شور و چرب، خمیر تخمیر شده، مکمل‌ها و ویتامین‌های انسانی، زرشک و زعفران نیز جز غذاهای خطرناک برای سگ‌ها هستند که مصرف آن‌ها هم می‌تواند باعث بروز علائمی مثل مشکلات گوارشی، افت شدید قند خون، آسیب به سیستم عصبی، مشکلات تنفسی و غیره و حتی مرگ سگ شود.

غذاهای ممنوعه برای سگ

چرا باید غذاهای ممنوعه سگ را بشناسیم؟

به جرئت می‌توان گفت که بخشی از سلامت این حیوان خانگی در گرو شناخت غذاهای مضر برای سگ است، زیرا در این حالت می‌توان یا از بروز علائمی مثل اسهال، استفراغ، تشنج و تب در پت به دلیل مصرف غذاهای خطرناک برای سگ‌ها جلوگیری کرد یا اینکه حداقل می‌توان به این آگاهی رسید که بروز این علائم ممکن است به دلیل مصرف غذاهای مضر برای سگ باشد و در نتیجه باید او را سریعاً به مطب دامپزشک رساند.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که شناخت غذاهای ممنوعه سگ فواید زیر را به همراه دارد:

  1. پیشگیری از بروز اختلالات گوارشی، مشکلات قلبی عروقی، آلرژی، حساسیت و غیره و در نتیجه ایمن کردن حیوان، افزایش طول عمر سگ و کاهش هزینه‌های درمانی او
  2. تدوین بهتر رژیم غذایی سالم و مناسب سگ‌ها برای کمک به حفظ وضعیت جسمی و روانی آن‌ها

با این حال در کنار خرید خوراکی‌های مورد نیاز حیوان از مراجع معتبری مثل بازار پت شاپ آنلاین سلوری، بهتر است طراحی رژیم غذایی سگ را به کاردان این کار؛ یعنی یک دامپزشک متخصص بسپارید تا دیگر دغدغه‌ای از بابت غذای سگ و سلامتی او نداشته باشید.

کدام غذاهای مضر برای سگ کشنده است؟

اگر غذایی باعث شود که سلامت حیوان به قدری به خطر بیفتد که جان او را مورد هدف قرار دهد، دیگر فقط مضر نیست، بلکه جز دسته غذاهای خطرناک برای سگ‌ها قرار می‌گیرد که باید حتماً حیوان از مصرف آن‌ها منع شود تا مبادا در خطر مرگ قرار بگیرد.

یادتان باشد که شاید این غذاها در مقادیر کم، کشنده نباشند، اما قطعاً زیاده‌روی در مصرف آن‌ها در بسیاری از موارد می‌تواند منجر به مرگ سگ شود. حالا این غذاها شامل چه مواردی هستند؟ در بخش زیر به تعدادی از مهم‌ترین‌های آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • شکلات
  • خمیر خام
  • سیر و پیاز
  • نوشیدنی‌های الکلی
  • مواد حاوی کافئین مثل چای، قهوه و نوشابه
  • استخوان‌های کوچک
  • خوراکی‌های شور و پر نمک
  • داروهای انسانی

از این رو بهترین راه این است که به جای اینکه این غذاهای مضر برای سگ را در دسترس او قرار دهید، خوراکی‌های سالم را از فروشگاه‌های معتبر محصولات حیوانات خانگی فعال در بازار اینترنتی سلوری تهیه کنید و حیوان را با آن‌ها و زیر نظر دامپزشک تغذیه کنید تا خطری سلامتی او را تهدید نکند.

علائم مسمومیت سگ‌ها با خوردن غذاهای مضر

اگر این حیوان خانگی به دلیل مصرف غذاهای مضر برای سگ مثل شکلات، الکل، آووکادو، سیر و پیاز، انگور و کشمش و زایلیتول دچار مسمومیت شود، علائمی نشان می‌دهد که در واقع زنگ خطری برای صاحب پت به حساب می‌آیند تا سریعاً وارد عمل شده و به مطب دامپزشک مراجعه کند. از جمله این علائم مهم باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفراغ پس از مصرف غذاهای مضر برای سگ
  • بروز اسهال و ادامه‌دار شدن آن
  • لتارژی یا تورم در صورت یا سایر قسمت‌های بدن سگ
  • بیش از حد ضعیف شدن حیوان
  • درد و تورم در ناحیه شکم
  • تشنج و بی‌قراری
  • افزایش بیش از حد ترشحات دهانی
  • افزایش دمای بدن حیوان
  • مشکلات تنفسی مثل خس خس سینه و تنگی نفس
  • تغییر رفتار سگ و بیش از حد فعال شدن یا تحریک پذیر شدن حیوان
  • گشاد شدن مردمک‌های چشم

پس اگر سگ شما هر یک از این علائم را نشان داد، باید بی‌معطلی از یک دامپزشک کمک بگیرید؛ چرا که درمان سریع مسمومیت با غذاهای مضر برای سگ برای نجات جان این حیوان بسیار حیاتی است.

علائم مسمویت سگ


جهت مشاهده انواع غذای خشک سگ از بازار آنلاین سلوری کلیک کنید.


سخن آخر

ما سعی خود را کردیم تا هر آنچه شما باید درباره غذاهای مضر برای سگ بدانید را در اختیارتان قرار دهیم تا دیگر شاهد به خطر افتادن سلامت پت خود به دلیل مصرف غذاهای خطرناک برای سگ‌ها نباشید. اما در کنار این اطلاعات باید بدانید که خرید غذای مناسب و باکیفیت برای سگ از بازارهای فروش غذا و لوازم حیوانات خانگی از جمله بازار پت شاپ آنلاین سلوری از اهمیت زیادی برخوردار است، چون شما در صورتی می‌توانید غذاهای مضر برای سگ را از دسترس او خارج کنید که جایگزین‌های مناسبی برای آن‌ها در نظر گرفته باشید.

لذا از شما دعوت می‌کنیم که در بازار آنلاین سلوری گشت و گذار کنید تا بتوانید سفارش خود را از بین انواع غذاها و برندهای معتبر و در عین حال ارزان قیمت این بازار جامع اینترنتی با چند کلیک ساده ثبت کنید و ما هر آنچه نیاز دارید را فوراً در هر کجای ایران به دستتان برسانیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا