مقالات سگبهداشت و سلامت سگ

همه چیز درباره‌ی واکسیناسیون سگ‌ها

خبر خوبی که قرار است در این مطلب به آن پرداخته شود این است که با تزریق واکسن سگ می‌توان تا حد زیادی از بروز بیماری‌های کشنده و مسری آن‌ها پیشگیری کرد و زمان بیشتری را از بودن کنار این حیوان خانگی لذت برد. لذا ضمن اینکه توصیه می‌کنیم خرید وسایل بهداشتی حیوان از فروشگاه‌های معتبر محصولات حیوانات خانگی مثل بازار اینترنتی سلوری را جدی بگیرید، از شما دعوت می‌کنیم که این مطلب را با دقت مطالعه کنید تا بیشتر با اهمیت استفاده از واکسن سگ آشنا شوید.

واکسن سگ برای چیست؟

درون واکسن سگ یک سری آنتی ژن‌ها وجود دارد که عملکردشان شبیه میکروارگانیزم‌های بیماری‌زا است، با این تفاوت که نه تنها باعث بیمار شدن حیوان نمی‌شوند، بلکه سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند تا بتواند در برابر بیماری‌های اصلی و واقعی از بدن دفاع کند و بر علیه ویروس‌ها و باکتری‌ها، آنتی بادی بسازد. بنابراین هدف کلی واکسیناسیون برای سگ، جلوگیری از بیمار شدن پت یا کاهش علائم بیماری در او است.

البته ناگفته نماند واکسیناسیون به تنهایی نمی‌تواند معجزه کند و حیوان را از هر بیماری مصون نگه دارد، بلکه لازم است در کنار واکسینه کردن سگ اقلام بهداشتی او نیز از مراجع مطمئنی مثل بازار پت شاپ اینترنتی سلوری تهیه شود تا نگرانی‌ها در مورد سلامت سگ به حداقل برسد.واکسن سگ

واکسن‌های مورد نیاز سگ چیست؟

دو عامل شدت بیمار شدن سگ و میزان واگیردار بودن بیماری برای سگ‌های دیگر باعث شده که دو نوع واکسن اصلی و واکسن غیر اصلی یا فرعی برای سگ‌ها در نظر گرفته شود تا در برابر بیماری‌های مختلف مقاوم شوند. پس با ما همراه باشید تا بیشتر با واکسن‌های اصلی و غیر اصلی این حیوان خانگی آشنا شویم.

واکسن‌های اصلی سگ‌ها

واکسن‌های اصلی در فرآیند واکسیناسیون سگ شامل واکسن هاری و چندگانه (هفت گانه، شش گانه، پنج گانه، چهار گانه DHPPi، سه گانه DHP) است که در ادامه اطلاعات بیشتری درباره آن‌ها در اختیارتان قرار می‌دهیم.

  1. پارواویرویس نوعی بیماری عفونی و مسری است که اگر سگ در برابر آن واکسینه نشود، حتی خطر مرگ برای او وجود دارد. این بیماری همراه با برخی علائم مثل اسهال خونی، استفراغ، بی اشتهایی، بی حالی، تب، درد و نفخ شکم بروز پیدا می‌کند. واکسن سگ مخصوص جلوگیری از این ویروس باید در 6 تا 8 هفتگی، 10 تا 12 هفتگی و 14 تا 16 هفتگی به حیوان تزریق شود و یک سال بعد از آخرین واکسن و سپس هر سه سال یکبار نیز باید واکسن تقویت کننده پارواویروس به سگ تزریق شود.
  2. واکسن دیستمپر که نوعی واکسن چندگانه است از بدن سگ در برابر این ویروس مسری و به شدت کشنده که علائم آن خودش را روی سیستم عصبی، ریه و روده‌های پت نشان می‌دهد و می‌تواند باعث کاهش گلبول‌های سفید خون شود، محافظت می‌کند. فراموش نکنید که این بیماری برای صاحب حیوان هم بسیار خطرناک است، لذا باید تزریق واکسن سگ بر علیه این بیماری جدی گرفته شود.
  3. واکسن هپاتیت نیز یکی دیگر از واکسن‌های اصلی است که از ابتلای حیوان به هپاتیت که کبد او و حتی سایر بخش‌های بدن را درگیر می‌کند و می‌تواند باعث مرگ توله سگ‌ها شود جلوگیری می‌کند. از جمله علائم این بیماری هم باید به تب ناگهانی، ذات الریه و افسردگی در پت اشاره کرد.
  4. هاری نوعی بیماری ویروسی و کشنده‌ترین بیماری در بین سگ‌ها است و حتی برای صاحب حیوان هم خطرناک است. بنابراین واکسینه شدن سگ در برابر این بیماری که مغز و اعصاب نخاعی آن‌ها را درگیر می‌کند، در سن 16 تا 18 هفتگی، 12 تا 16 ماهگی و 1 تا 3 سالگی ضروری است و بعد از آن هم این واکسن باید هر 1 الی 3 سال یکبار تکرار شود.
  5. نوع دیگری از واکسن‌های اصلی سگ، واکسن پاراآنفولانزا است که از بدن پت در برابر این آنفولانزا که به شدت واگیردار است، به رگ‌های خونی سگ حمله می‌کند و می‌تواند باعث ایجاد سرفه‌های خونی شود مراقبت می‌کند.

واکسن‌های غیر اصلی سگ‌ها

گاهی دامپزشک بر اساس عواملی مثل سبک زندگی، منطقه و موقعیت جغرافیایی پت و خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف تشخیص می‌دهد که سگ شما به واکسن‌های غیر اصلی هم نیاز دارد. از جمله واکسن‌های فرعی سگ باید به واکسن لپتوسپیروز (بیماری باکتریایی)، واکسن کنل کاف (بیماری تنفسی واگیردار)، واکسن بیماری لایم (انتقال از طریق نیش کنه)، واکسن بوردتلا(بیماری تنفسی) و واکسن کروتالوکس آتروکس اشاره کرد.

واکسیناسیون سگ‌ها چند مرحله است؟

اولین واکسن سگ در سن 6 تا 8 هفتگی (حدوداً 2 ماهگی) به او تزریق می‌شود و بعد از آن تا سن 4 ماهگی سگ باید واکسن یادآور آن‌ها هر 3 الی 4 هفته یکبار به پت تزریق شود. به علاوه واکسن هاری تنها یکبار در سن 4 ماهگی به سگ تزریق شده و سپس 1 سال پس از آخرین واکسن 4 گانه و هاری، باید سالیانه دوز یادآور این واکسن‌ها به این حیوان خانگی تزریق شود.واکسیناسیون سگ

جدول زمان بندی واکسیناسیون سگ

سگ‌ها پس از 8 هفتگی که دیگر از شیر مادر استفاده نمی‌کنند، سطح ایمنی بدنشان کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه در برابر بیماری‌های عفونی، مسری و مرگبار حساس‌تر می‌شوند. پس لازم است که از جدول زمان بندی واکسن سگ آگاه شوید تا بتوانید حیوان خانگی خود را تا حد زیادی از این بیماری‌ها مصون نگه دارید.

سن توله واکسن‌های اصلی و ضروری واکسن‌های غیر اصلی و اختیاری
6-8 هفته دیستمپر، پاراآنفولانزا بوردتلا
10-12 هفته DHPP (واکسن‌های دیستمپر، ادنوویروس، پاراآنفولانزا و پاروویروس) کرونا ویروس، بوردتلا، لایم، لپتوسپیروز
12-24 هفته هاری
14-16 هفتگی DHPP کرونا ویروس، لایم، لپتوسپیروز
12-16 هفتگی هاری، DHPP کرونا ویروس، لپتوسپیروز، بوردتلا، لایم
هر 1-2 سال DHPP کرونا ویروس، لپتوسپیروز، لایم
هر 1-3 سال هاری (در صورت لزوم)

لازم به ذکر است که تا وقتی واکسیناسیون توله سگ‌ها کامل نشده و حتی تا چند هفته بعد از زدن واکسن، نباید با سگ‌های دیگر، انسان‌های غریبه یا محیط‌های آلوده در تماس باشند چون ممکن است بیمار و دچار عفونت شوند.

عوارض واکسیناسیون سگ

تزریق واکسن سگ هم می‌تواند یک سری عوارض جانبی برای حیوان ایجاد کند که معمولاً خفیف هستند و جای نگرانی ندارند؛ چرا که خود به خود رفع می‌شوند. این عوارض شامل بی حالی و خستگی، تب خفیف، بی اشتهایی، درد و ورم اطراف محل واکسیناسیون، اسهال خفیف، استفراغ، تورم صورت و پنجه یا کهیر و … هستند. اما فراموش نکنید که اگر این علائم شدید شد باید حتماً به دامپزشک مراجعه کنید، چون ممکن است منجر به بروز شوک آنافیلاکتیک، عفونت و آبسه در محل تزریق، مشکلات تنفسی و حتی مرگ پت شوند.

عوارض واکسن سگ تا چند روز است؟

اصولاً عوارض تزریق واکسن سگ تا حداکثر 48 ساعت کمتر شده یا کلاً از بین می‌رود و حیوان به حالت عادی برمی‌گردد. اما در این مدت زمان بهتر است که موقع بغل و بلند کردن سگ مراقب باشید تا سگ درد کمتری را در ناحیه تزریق احساس کند.

مراقبت‌های بعد از واکسیناسیون سگ

برای اینکه عوارض جانبی و احتمالی واکسن سگ را به حداقل برسانید، لازم است که مراقبت‌های بعد از تزریق واکسن را جدی بگیرید. این نکات مهم که به حفظ سلامتی پت بعد از واکسیناسیون کمک می‌کنند شامل موارد زیر هستند:

  1. صبر کردن در مطب دامپزشک تا چند دقیقه بعد از تزریق واکسن برای جلوگیری از عوارض ناگهانی
  2. قرار دادن حوله یا کمپرس گرم روی محل درد حاصل از واکسن
  3. پرهیز از سفر، جراحی حیوان، استحمام و حضور در جاهای شلوغ تا چند روز بعد از زدن واکسن به منظور کاهش استرس حیوان و جلوگیری از تضعیف سیستم ایمنی او
  4. اهمیت به نظافت سگ
  5. توجه به تغذیه حیوان بعد از تزریق واکسن سگ و مصرف به موقع داروهای احتمالی تجویز شده
  6. پرهیز از استفاده از غذاها یا اشیای حساسیت‌زا برای پتواکسیناسیون سگ

عوارض نزدن واکسن سگ چیست؟

طبیعتاً سگی که واکسن نزده در مقایسه با سگی که به موقع تزریق واکسن او انجام شده در برابر بیماری‌هایی مثل دیستمپر، هپاتیت، هاری، پاروویروس، بیماری لایم و … آسیب‌پذیرتر است و حتی ممکن است در اثر ابتلا به این بیماری‌ها یا جان خودش را از دست دهد یا دچار اختلال در روند رشد و سیستم ایمنی خود شود که در این حالت هزینه‌های درمانی زیادی به صاحب حیوان خانگی نیز تحمیل می‌شود.

به علاوه چون برخی از این بیماری‌ها مثل هاری و لپتوسپیروز جز بیماری‌های مشترک انسان و سگ هستند، پس عدم تزریق واکسن سگ می‌تواند جان صاحب حیوان و سایر اعضای خانواده را هم به خطر بیاندازد. پس از آنجا که علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد، حتماً واکسیناسیون به موقع سگ را جدی بگیرید تا به دردسر نیفتید.

بی حالی سگ پس از واکسیناسیون طبیعی است؟

یکی از متداول‌ترین عکس العمل‌های بدن سگ بعد از تزریق واکسن، همین بی حالی است که گاهی هم با تب خفیف همراه است. اما خوشبختانه در اکثر مواقع این بی حالی خطرناک نیست و به دلیل واکنش سیستم ایمنی بدن در برابر واکسن این اتفاق رخ می‌دهد. پس حتماً مراقب این علائم باشید اما نیازی نیست نگران باشید چون معمولاً سگ‌ها به مرور انرژی سابق خودشان را به دست می‌آورند.

قیمت واکسن چقدر است؟

اطلاع از قیمت دقیق واکسن سگ به دلیل تفاوت گونه و نژادهای حیوان و همچنین تعرفه‌های مختلف کلینیک‌ها و بیمارستان‌های دامپزشکی و نوسان روزانه قیمت‌ها امکان پذیر نیست. لذا برای اینکه از قیمت واکسن سگ مطلع شوید باید حتماً به مراکز درمانی پت مراجعه کنید یا با این کلینیک‌ها تماس بگیرید.

از کجا بفهمیم سگ واکسن زده است؟

اصولاً وقتی سگی را که هیچ اطلاعی از تاریخچه او ندارید به سرپرستی می‌گیرید بهتر است که فرض کنید که او تا به حال واکسنی دریافت نکرده است و حتماً او را نزد دامپزشک متخصص ببرید. دامپزشک با گرفتن آزمایش خون و تست تیتر آنتی بادی حیوان متوجه می‌شود که آیا سگ در برابر بیماری‌های مختلف واکسینه شده است یا خیر و سپس در صورت لزوم نسبت به تزریق واکسن‌های مورد نیاز او اقدام می‌کند.

آیا واکسیناسیون سگ در زمان بارداری ضرر دارد؟

جز در موارد خاص و به صلاح دید دامپزشک نباید سگ آبستن را واکسینه کرد؛ چرا که واکسن سگ حاوی سرم‌هایی است که به خصوص در نیمه اول بارداری حیوان می‌توانند به جنین آسیب بزنند. از این رو بهترین حالت این است که سگ پیش از بارداری واکسینه شود تا سطح آنتی بادی در بدن حیوان به اوج خودش برسد و از طریق دادن آغوز به توله سگ‌ها پس از تولد، آن‌ها را هم در برابر بیماری‌ها مقاوم کند.

کلام آخر

با توجه به آنچه گفته شد می‌توان نتیجه گرفت که یکی از مهم‌ترین روش‌های برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های هاری، دیستمپر، پارواویروس و …، انجام به موقع واکسیناسیون سگ است. اما حالا لازم است بدانید که تزریق واکسن سگ به تنهایی کافی نیست؛ چرا که وقتی مثلاً تجهیزات لازم برای بهداشت حیوان خانگی وجود نداشته باشد باز هم احتمال دارد که پت به این بیماری‌ها مبتلا شود.

لذا توصیه ما این است که انواع وسایل بهداشتی و نگهداری سگ را از بازار معتبری مثل بازار آنلاین محصولات حیوانات خانگی سلوری که جمعی از بهترین پت شاپ‌ها را دور خود جمع کرده است و مزایایی از قبیل عرضه محصولات سگ از بهترین برندها با قیمت ارزان، امکان ارتباط با فروشندگان هر محصول، امکان بررسی نظرات سایر خریداران، امکان بازگشت کالا، ارسال فوری به سراسر کشور و … را برای شما فراهم کرده خریداری کنید تا دیگر نگرانی از بابت سلامت حیوان خانگی خود نداشته باشید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا