مقالات سگبهداشت و سلامت سگ

شایع‌ترین بیماری های سگ کدام است؟

طبیعتاً وقتی تصمیم به نگهداری سگ می‌گیرید لازم است که با انواع بیماری‌های این حیوان هم آشنا شوید تا بتوانید به خوبی از پس مسئولیت نگهداری او بربیایید. لذا علاوه بر اینکه باید رفاه سگ را با خرید لوازم مورد نیاز او از مراکز معتبری مانند بازار آنلاین سلوری تامین کنید، پیشنهاد می‌کنیم که مطالعه این مطلب را از دست ندهید تا با انواع بیماری های سگ آشنا شوید و دیگر با بروز هر علائمی از پت به جای دستپاچه شدن، بدانید که باید چه کاری انجام دهید.

شایع‌ترین بیماری‌های توله سگ

شناخت بیماری‌های رایج در توله سگ‌ها کمک می‌کند که شما بتوانید به موقع برای درمان آن‌ها اقدام کنید؛ چرا که در اکثر مواقع پیشرفت این بیماری های سگ باعث سخت شدن فرآیند تشخیص و درمان توله سگ می‌شود و حتی ممکن است جان آن‌ها را به خطر بیندازد. لذا در این بخش شما را با شایع‌ترین بیماری‌های توله سگ آشنا می‌کنیم تا بهتر بتوانید از پس مراقبت از حیوان خانگی خود بربیایید.

بیماری دیسپلازی که بیشتر از حدود 4 ماهگی در سگ‌ها دیده می‌شود، نوعی بیماری استخوانی است که به خاطر رشد غیر طبیعی مفصل استخوان در ران سگ ایجاد می‌شود و باعث دررفتگی کشکک مفصل لگن در این حیوان می‌شود. از جمله علائم این بیماری هم می‌توان به کاهش فعالیت توله سگ، سخت راه رفتن، ضعف در پاهای عقب و درد در لگن اشاره کرد که تنها راه درمان آن هم جراحی تعویض مفصل با فلز و پلاستیک است.

بیماری ویروسی دیستمپر که بسیار مسری و اغلب کشنده است، می‌تواند سیستم تنفسی، گوارشی و عصبی توله سگ را درگیر کند و از طریق هوا، عطسه، سرفه، غذا و آب حیوان به سگ‌های دیگر سرایت کند. از جمله علائم این بیماری متداول باید به ترشحات سبز یا زرد از چشم و بینی، تب، سرفه، بی حالی، کاهش اشتها، استفراغ، تشنج، کج شدن سر و … اشاره کرد که درمان هم ندارد و به همین دلیل باید توله سگ در 6 ماه اول زندگی خود در برابر آن واکسینه شود.

پاروویروس یکی از شایع‌ترین و خطرناک‌ترین بیماری های سگ است که از طریق مدفوع سگ آلوده، ظروف آب و غذا، لباس و فرش منتقل می‌شود و تنها در صورت واکسیناسیون به موقع می‌توان از بروز آن در توله سگ پیشگیری کرد. اما اگر توله سگ به این بیماری مسری چه برای سگ‌ها و چه برای انسان مبتلا شود با علائمی مثل استفراغ، اسهال خونی، بی حالی، کاهش اشتها، افسردگی، دل درد، تب، لثه‌های رنگ پریده، تشنج و ضعف همراه است که معمولاً هم درمان خاصی ندارد و بیشتر مراقبت‌های حمایتی دارد.بیماری های توله سگ

از جمله شایع‌ترین بیماری‌های دستگاه تنفسی فوقانی در سگ‌ها و توله سگ‌ها، کنل کاف است که سگ وقتی در برابر چند ویروس و باکتری قرار بگیرد و از راه دهان یا بینی به آن مبتلا می‌شود. بنابراین این بیماری در بین توله سگ‌هایی که در مکان‌هایی مثل لانه‌ها، پناهگاه‌ها، پارک‌ها و بیمارستان‌های دامپزشکی رفت و آمد دارند شایع‌تر است. علائم این نمونه از بیماری‌های شایع سگ نیز شامل بی حالی، عطسه، سرفه خشک و ترشح از چشم و بینی است که معمولاً به درمان نیاز ندارند اما در صورت لزوم دامپزشک از آنتی بیوتیک‌ها، استروئیدها و سرکوب کننده‌های سرفه برای درمان کمک می‌گیرد.

از دیگر بیماری های سگ خانگی، بیماری لپتوسپیروز است که یک عفونت باکتریایی است که از طریق آب، خاک، غذا یا ادرار آلوده منتقل شده و علائمی مثل تب، استفراغ، اسهال، کم آبی بدن، افزایش تشنگی و ادرار، بی حالی، درد عضلانی، دل درد، سرفه، مشکل تنفسی، زردی پوست و خونریزی خود به خود از بینی، لثه یا در استفراغ، ادرار و مدفوع دارد. این بیماری می‌تواند خطرناک و کشنده باشد و حتی پس از درمان هم سبب بیماری‌های مزمن کلیوی و کبدی در سگ‌ها شود.

یکی از رایج‌ترین بیماری‌ها در توله سگ‌ها مشکلات گوارشی است. در واقع توله سگ‌ها به دلیل تغذیه نامناسب، عفونت‌ها، مسمومیت‌ها، عوارض دارویی، تغییرات در محیط زندگی و … دچار مشکلات گوارشی با علائمی مثل اسهال، استفراغ و نفخ می‌شوند.

توله سگ‌ها به شدت مستعد ابتلا به عفونت‌های تنفسی ناشی از عوامل ویروسی (مثل آدنو ویروس‌ها) و باکتریایی هستند، به خصوص اگر در مکان‌های شلوغ و ناهنجار حضور داشته باشند.

عفونت‌های ناشی از پشه‌ها، انگل‌های داخلی مثل کرم‌های گرد، کرم‌های شلاقی، کرم‌های قلاب‌دار و نواری یا انگل‌های خارجی مثل کک، کنه‌ها، جرب، شپش و … نیز جز شایع‌ترین بیماری‌های توله سگ‌ها هستند که معمولاً با علائمی مثل خارش، قرمزی پوست، تهوع، استفراغ، خستگی، کم خونی و کاهش وزن همراه هستند.بیماری های سگ

بیماری‌های پس از زایمان سگ

سگ‌ها پس از گذراندن دوره بارداری و زایمان خود ممکن است به دلایل مختلف بیمار شوند. لذا شناخت انواع بیماری‌ سگ‌ها بعد از زایمان کمک می‌کند که در نگهداری از آن‌ها هوشیارتر باشیم و در صورت نیاز فوراً به دامپزشک مراجعه کنیم. لیست بیماری های سگ بعد از زایمان از قرار زیر است:

بیماری هایپوکلسمی یا اکلامپسی که بیشتر در سگ‌های نژاد کوچک و عروسکی که نخستین بارداری را پشت سر گذاشته‌اند در سه هفته اول بعد از زایمان رخ می‌دهد، باعث افت کلسیم در سگ می‌شود. از جمله علائم این بیماری باید به بی قراری، اسپاسم عضلات، راه رفتن سخت و خشک و تشنج در سگ اشاره کرد. لذا باید میزان کلسیم در رژیم دوران بارداری به درستی تنظیم شود تا این مشکل بعد از زایمان سگ به وجود نیاید.

ممکن است ترشحات واژن سگ تا 8 هفته بعد از زایمان نیز ادامه داشته باشد که خطرناک نیست و ظاهری شفاف یا صورتی رنگ دارند گاهی خون کهنه در آن‌ها یافت می‌شود. اما اگر ترشح بیش از حد خونی باشد، بو دهد یا شبیه چرک باشد و مثلاً مدتی کم شود اما دوباره افزایش شدید پیدا کند، باید حتماً به دامپزشک مراجعه کرد.

افزایش دمای بدن تا 24 الی 48 ساعت بعد از زایمان سگ خطرناک نیست، اما اگر تب با علائمی مثل بیحالی و … همراه باشد باید حیوان را به مطب دامپزشک برد.

باقی ماندن جفت در رحم سگ یا مثلاً ضربه در هنگام زایمان او باعث بروز یکی از بیماری‌ها به نام التهاب رحم یا متریت می‌شود. پس در صورتی که با علائمی مثل تب، بی اشتهایی، ترشحات بدبوی واژن، علاقه نداشتن سگ مادر به توله ها و عدم تولید شیر مواجه شدید، حتماً به دامپزشک متخصص سر بزنید.

بیماری ورم پستان که یکی از دیگر از انواع بیماری های سگ بعد از زایمان است به دلیل عفونت در سینه‌های سگ رخ می‌دهد که موجب سفت، قرمز و دردناک شدن سینه‌های او می‌شود. معمولاً درد در سینه‌ها در زمان شیردهی بیشتر می‌شود، ولی همین مکیدن شیر توسط توله‌ها به کاهش التهاب و دفع عفونت از سینه‌های سگ کمک می‌کند و خطری هم برای توله‌ها ندارد. با این حال می‌توانید برای درمان این بیماری از دامپزشک متخصص مشورت بگیرید.

در صورت عدم خروج شیر از پستان یا عدم تولید آن، احتمالاً حیوان دچار آگالاکتیا شده است که باید حتماً از یک دامپزشک کمک گرفت؛ چرا که اگر توله سگ‌ها شیر نخورند، به خصوص آغوز که مصرف آن در 24 ساعت اول بعد از تولد به تقویت سیستم ایمنی توله‌ها کمک می‌کند، احتمالاً رشد خوبی نخواهند داشت.بیماری های سگ سلوری

انواع بیماری های سگ

بیماری‌های مختص سگ که اغلب بر اثر عوامل ویروسی، باکتریایی و انگلی پدید می‌آیند، انواع مختلفی دارند. به علاوه گاهی این بیماری های سگ خانگی بر اثر عدم رعایت بهداشت در محیط خانه یا خارج از آن تشدید می‌شوند. بنابراین ضمن اینکه به شما توصیه می‌کنیم کلیه وسایل مراقبتی و بهداشتی سگ را از مراجع معتبری مثل بازار پت شاپ آنلاین سلوری تهیه کنید تا خیالتان بابت نکات بهداشتی حیوان آسوده باشد، از شما دعوت می‌کنیم که این بخش را با دقت مطالعه کنید تا با انواع بیماری های سگ آشنا شوید و از این طریق بتوانید سلامت پت خود را تضمین کنید.

بیماری‌های باکتریایی سگ

برخلاف برخی از باکتری‌ها که برای بدن مفید هستند، برخی دیگر برای سگ بیماری‌زا هستند. بیماری‌های باکتریایی سگ شامل بورلیوز عامل بیماری لایم، کلی باسیلوزناشی از باکتری ای کلای، بیماری مسری و کشنده لپتوسپیروز ناشی از باکتری لپتوسپیرا، بیماری سالمونلوزحاصل از باکتری سالمونلا،  بیماری ناشی از باکتری استافیلوکوک‌ها هستند.

بیماری‌های عفونی سگ

بیماری‌های عفونی سگ که اغلب اکثر آن‌ها با علائمی مثل تب و لرز، بی اشتهایی، ضعف، بی حالی، اسهال، استفراغ، ترشح از چشم و بینی همراه هستند شامل بیماری مسری و کشنده دیستمپر، بیماری عفونی ناشی از انگل ژیاردیا، بیماری کنل کاف (تراکئو برونشیت عفونی)، بیماری مسری و خطرناک پارورویروس، بیماری رینگ ورم ناشی از قارچ درماتوفیت، بیماری خطرناک هاری، پاراآنفولانزای سگ سانان، بیماری عفونی گوش، بیماری عفونی سالمونلا، بیماری عفونی معده ناشی از باکتری هلیکوباکترو بیماری عفونت چشمی می‌باشند.

بیماری‌های خونی سگ

بیماری‌های خونی سگ که تقریباً در هر نژادی دیده می‌شوند، انواع مختلفی دارند که رایج‌ترین آن‌ها شامل بیماری ITP (ترومبوسیتوپنی با واسطه ایمنی) که باعث حمله سیستم ایمنی به پلاکت‌ها می‌شود، بیماری DIC (انعقاد داخل عروقی منتشر) که منجر به خونریزی کنترل نشده و نارسایی احتمالی اندام‌های حیاتی می‌شود، بیماری مربوط به اختلالات پروتئین انعقادی اکتسابی که باعث کاهش پروتئین‌های لخته کننده و پروتئین‌های تجزیه کننده لخته می‌شوند، می‌باشند.

بیماری‌های لثه و دندان سگ

مراقبت از دندان‌ و لثه سگ با مسواک زدن، استفاده از دهانشویه و … که در بازارهای معتبری مثل بازار اینترنتی سلوری به فروش می‌رسند، می‌تواند احتمال بروز این بیماری‌ها را کاهش دهد. ولی با این وجود بیماری‌های شایع سگ شامل التهاب لثه سگ به علت پلاک باکتریایی، پریودنتیت (التهاب بافت اطراف دندان) که می‌تواند باعث نابودی دائمی دندان سگ شود و بیماری اندودنتیک که به دلیل آسیب دیدگی، ناهنجاری مینای دندان، پوسیدگی و شکستگی دندان رخ می‌دهد هستند.

بیماری‌های بینی سگ

از جمله شایع‌ترین مشکلات و بیماری‌های بینی سگ که سبب بروز علائمی مثل ترشح غیر طبیعی از بینی، خونریزی بینی، زخم شدن و پوسته شدن بینی و عطسه حیوان می‌شوند باید رینیت (التهاب بافت‌های داخل بینی)، بیماری‌های پریودنتال، انواع تومور بینی سگ شامل آدنوکارسینوم، هایپرکراتوز پلانوم که اغلب در سگ‌های مسن رخ می‌دهد و اختلالات خود ایمنی مانند لوپوس اریتماتوز و پمفیگوس که باعث بروز علائم غیر طبیعی بینی همچون از بین رفتن رنگدانه بینی و پوسته شدن آن می‌شوند اشاره کرد.بیماری های سگ وبلاگ سلوری

بیماری‌های گوش سگ

این مدل از بیماری‌ها که بیشتر در بین سگ‌هایی با گوش آویزان رایج است شامل التهاب عفونی گوش، کنه‌های داخل گوش، عفونت گوش خارجی، عفونت گوش داخلی یا میانی هستند. برای رفع این بیماری های سگ می‌توان با نظر دامپزشک از قطره‌های گوش که بهترین آن‌ها در فروشگاه‌های مطمئن مثل بازار آنلاین محصولات حیوانات خانگی سلوری به فروش می‌رسند استفاده کرد.

بیماری‌های چشم سگ

یکی دیگر از شایع‌ترین بیماری‌ های سگ، بیماری‌های چشمی او است که در صورت عدم رسیدگی می‌توانند باعث نابینایی حیوان شوند. از جمله این بیماری‌های می‌توان به بیماری گانگ یا قی چشم سگ، لکه اشک، خراش چشمی، التهاب چشم یا ورم ملتحمه، برگشتگی پلک چشم یا انتروپیون، زخم قرنیه، پرش پلک، چشم گیلاسی، گلوکوم یا آب سیاه چشم و ناهنجاری چشم کولی اشاره کرد که گاهی با توجه به نظر دامپزشک می‌توان به وسیله محصولاتی مثل قطره چشم سگ که بهترین انواع آن در بازار آنلاین سلوری یافت می‌شود، این بیماری‌ها را برطرف یا احتمال بروزشان را کم کرد.

بیماری‌های گوارشی سگ

بیماری‌های گوارشی سگ می‌توانند ناشی از عفونت‌های باکتریایی، ویروسی، انگلی و کرم‌ها(کرم‌های قلابی، گرد، شلاقی و نواری) باشند، می‌توانند مثل زخم معده و کمبود آنزیم در دسته غیر عفونی قرار بگیرند و همچنین می‌توانند بر اثر تغذیه نامناسب (کم خوری یا پرخوری)، خوردن غذای مسموم یا جسم خارجی باشند. از جمله رایج‌ترین بیماری‌های گوارشی سگ نیز می‌توان به التهاب روده بزرگ، التهاب معده روده‌ای، التهاب پانکراس، بیماری سو جذب روده کوچک، استفراغ، یبوست، اسهال شدید اشاره کرد که باید حتماً نسبت به درمان به موقع آن‌ها اقدام شود.

بیماری‌های بیضه سگ

بیماری‌های بیضه که بسیار در بین سگ‌ها متداول است با نام تستیکولار شناخته می‌شود که می‌تواند ناشی از عفونت‌های باکتریایی، ویروسی، قارچی و تروما یا پیچ خوردگی باشد. شایع‌ترین علائم این بیماری هم شامل احساس درد، تورم بیضه‌ها و لیسیدن کیسه بیضه هستند.

بیماری‌های پنجه سگ

زخم پنجه یا ترک خوردگی آن، پودودرماتیت (التهاب کف پای سگ) و لیک گرانولوما (گرانولومای ناشی از لیسیدن بیش از حد پنجه) جز بیماری‌های رایج پنجه سگ است. بنابراین حتماً باید به مراقبت از پنجه سگ هم اهمیت دهید.

بیماری‌های شایع پوستی در سگ

از آنجا که سگ‌ها هر روز با فضای بیرون در ارتباط هستند بیشتر با عوارض پوستی مثل زخم و خشکی پوست، راش و بثورات پوستی، ریزش موی غیر عادی و موضعی و … مواجه می‌شوند. این بیماری‌های شایع سگ که اغلب به خاطر واکنش‌های آلرژیک، انگل‌ها یا عفونت‌های باکتریایی و قارچی ایجاد می‌شوند شامل آتوپی (حساسیت و آلرژی محیطی)، التهاب فولیکول‌های مو، ایمپتیگو (زرد زخم)، عفونت مخمر پوستی، درماتوفیتوز، کک و کنه، گال پوستی، شوره سر یا مو و بیماری خود ایمنی لوپوس هستند.

بیماری‌های رفتاری سگ

مشکلات رفتاری در سگ که باعث آزار و اذیت صاحب حیوان می‌شود و گاهی باید از دامپزشک یا حتی مربی مخصوص سگ برای رفع آن‌ها کمک گرفت، شامل واق واق کردن بیش از حد سگ، رفتار توام با خشونت مثل غرولند کردن یا دندان قروچه، لجبازی و بی توجهی به دستورات، کشیدن مداوم قلاده، اضطراب جدایی، بی قراری و زوزه کشیدن در شب و پنجه کشیدن به زمین هستند.

شایع‌ترین بیماری‌های نژادهای مختلف سگ

در کنار اینکه با شایع‌ترین بیماری های سگ آشنا شدید، لازم است بدانید که برخی از این بیماری‌ها در هر یک از نژادهای سگ رایج‌تر از سایرین هستند. به همین منظور در این بخش به بررسی بیماری‌های شایع هر نژاد خواهیم پرداخت.

بیماری های سگ هاسکی

از متداول‌ترین بیماری‌هایی که سگ هاسکی به آن دچار می‌شود باید به دیسپلازی هیپ، دیابت، صرع، سرطان‌های خاص و مشکلات چشمی مانند آب سیاه و آب مروارید اشاره کرد.بیماری های سگ هاسکی

بیماری های سگ روتوایلر

از دسته بیماری‌های رایج سگ نژاد روتوایلر می‌توان به سرطان استخوان، دیسپلازی، چرخش معده، حساسیت غذایی و برگشتن پلک چشم اشاره کرد.

بیماری های سگ شیتزو

بیشترین بیماری‌هایی که سگ نژاد شیتزو را درگیر می‌کنند شامل دیسپلازی مفصل ران، در رفتگی کشکک، نارسایی کلیوی، سنگ مثانه و سنگ کلیه، عطسه معکوس، عفونت گوش، فتق ناف، مشکلات چشمی مانند آب مروارید و کم کاری تیروئید هستند.بیماری های سگ شیتزو

بیماری های سگ اشپیتز

عموماً این نژاد سگ درگیر اختلالات خاصی نمی‌شود، اما با این حال در این نژاد احتمال بروز بیماری‌هایی مثل کم کاری تیروئید، دیسپلازی هیپ و آرنج، صرع، عفونت گوش و در رفتن کشکک زانو بیشتر است.

بیماری های سگ ژرمن

از شایع‌ترین بیماری‌های این سگ قوی و باهوش می‌توان به دیسپلازی مفصل ران و آرنج، گلوکوم یا آب سیاه، میلوپاتی دژنراتیو، نارسایی پانکراس برون ریز، دیستمپر و بروسلوز اشاره کرد.بیماری های سگ ژرمن

بیماری های سگ پیت بول

از بیماری‌هایی که سگ پیت بول بیشتر در معرض آن‎ها قرار دارد باید به دیسپلازی هیپ، برخی بیماری‌های قلبی، بیماری‌های تیروئیدی، آلرژی، مشکلات پوستی، آب مروارید، هایپوپلازی مخچه و مشکلات گوش اشاره کرد.

بیماری های سگ پامرانین

فروپاشی ساختار نای و اختلالات تنفسی، هایپوگلایسمی، بیماری لثه و دندان، هایپوتیروئیدیسم، آب مروارید، افزایش آنزیم‌های کبدی، دیابت، مشکلات معده و اختلال پوست سیاه را می‌توان جز شایع‌ترین انواع بیماری های سگ پامیرانین دانست.بیماری های سگ پامرانین

بیماری های سگ بولداگ

ورم ملتحمه چشم، تاب خوردن پلک به داخل یا بیرون چشم، دیسپلازی مفصل ران و آرنج، بیماری‌های تنفسی، بیماری‌های پوستی، براکیوسفالیک، تکان خوردن سر، آلرژی، مشکلات قلبی و تیروئیدی و سرطان لنفوم جز بیماری‌هایی هستند که ممکن است سگ بولداگ به آن مبتلا شود.

بیماری های سگ پودل

بیماری‌های سگ پودل شامل آب سیاه، هایپوگلاسمی، افت ناگهانی قند خون، دیسپلازی مفصل لگن، آتروفی پیشرونده شبکیه، بیماری آدیسون (هایپودرنوکورتیسم)، بیماری کوشینگ (عدم تعادل در ترشحات غدد هیپوفیز)، کم کاری تیروئید، صرع، بیماری ون ویلبراند ( اختلال در غلظت خون) هستند.بیماری های سگ پودل

بیماری های سگ چاوچاو

لیست بیماری های سگ نژاد چاوچاو که در این نژاد شایع‌تر هستند شامل دیسپلازی مفصل ران و آرنج، آب مروارید و آب سیاه، سرطان معده و پیچ خوردگی معده، آنتروپیون و مشکلات تیروئیدی هستند.

بیماری های سگ دوبرمن

برخی از انواع بیماری‌های متداول در سگ دوبرمن شامل کاردیومیوپاتی اتساعی، دیسپلازی هیپ، آتروفی پیشرونده شبکیه، آلبینیسم، نفخ، سندروم وابلر (بیماری ستون فقرات)، ریزش مو (بیشتر در دوبرمن‌های آبی)، بیماری ون ویلبراند، تنگی و سختی تنفس، کاهش وزن، تورم شکم، غش کردن و ناتوانی در تمرینات هستند.بیماری های سگ دوبرمن

سخن آخر

حالا که با بیماری های سگ خانگی آشنا شدید، باید بدانید که تامین نیازهای غذایی، بهداشتی و مراقبتی حیوان از مراکز کاربلدی مانند بازار اینترنتی سلوری می‌تواند تا حدی ابتلا به این بیماری‌ها را کاهش دهد. بنابراین هر چه سریع‌تر دست به کار شوید و انواع وسایل سگ را با بالاترین کیفیت و ارزان‌ترین قیمت ممکن از سایت سلوری تهیه کنید تا محصول را فوراً درب منزل به دستتان برسانیم و سهمی در سلامت پت دوست داشتنی شما داشته باشیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا