غذای گربهمقالات گربه

علت غذا نخوردن و بی‌اشتهایی گربه‌‌ها و راه‌های درمان

اگر شما هم جز افرادی هستید که فکر می‌کنند غذا نخوردن گربه آن‌ها می‌تواند زنگ خطری باشد که نشان می‌دهد گربه ممکن است یک یا چند مشکل جدی پیدا کرده باشد و تا دلیل این موضوع و راه حل آن را پیدا نکرده‌اند آرام نمی‌گیرند، حتماً این مقاله به دردتان می‌خورد! چون شما باید بدانید که چرا گاهی حتی با وجود باکیفیت بودن غذا و تهیه آن از پت شاپ‌های کاربلدی مثل بازار پت شاپ اینترنتی سلوری باز هم پت از خوردن غذا امتناع می‌کند.

پس برای پیدا کردن علت غذا نخوردن گربه و روش رفع این مشکل، حتماً این نوشته را تا انتها مطالعه کنید.

علت غذا نخوردن گربه چیست؟

یکی از مشکلاتی که صاحبین گربه هر چند وقت یک بار با آن دست به گریبان می‌شوند، پس زدن غذا و بی اشتهایی او است که به اصطلاح گفته می‌شود گربه دچار آنورکسی شده است. در واقع گاهی بی اشتهایی گربه نوعی بیماری به حساب می‌آید که حیوان علی رغم داشتن اشتها نمی‌تواند چیزی بخورد و بعضی اوقات هم دلیل غذا نخوردن گربه به مشکلات درونی یا لجبازی و بازیگوشی او برمی‌گردد. اما در کل علائمی مثل کاهش وزن، خستگی و ضعف، اسهال، استفراغ، افزایش بزاق دهان، تب و … نشان دهنده بی اشتهایی به شکل طبیعی هستند.

اما گاهی پیش می‌آید که گربه‌ها حتی از خوردن غذاهای باکیفیت که از مراکز معتبری مثل بازار آنلاین سلوری خریداری شده‌اند نیز امتناع می‌کنند، پس لازم است موارد زیر را با دقت مطالعه کنید تا دلایل اصلی غذا نخوردن گربه را متوجه شوید.

  1. وجود عفونت در دستگاه تنفسی فوقانی گربه، گرفتگی بینی، آلرژی، سرفه‌های ممتد و پولیپ یا تومورهای بینی که علاوه بر تاثیرشان بر حس بویایی گربه، گاهی دردناک نیز هستند و باعث غذا نخوردن گربه می‌شوند.
  2. غذا نخوردن گربه می‌تواند ناشی از بیماری‌های دهان و دندان مثل التهاب لثه، زخم شدن دهان و لثه یا وجود تومورهای سرطانی در دهان گربه هم باشد که علاوه بر بی اشتهایی گربه، به کمک علائمی مثل بوی بد دهان، ریزش بزاق و خونریزی از دهان پت هم می‌توان به بیماری دهان و دندان او پی برد.
  3. گربه‌ها به دلیل مشکلات گوارشی از قبیل ریفلاکس اسیدی، تومورها، به هم خوردن تعادل باکتری‌های روده، انگل‌های روده‌ای، بیماری روده تحریک پذیر، ورم لوزالمعده و یبوست نیز می‌توانند دچار بی اشتهایی و علائمی مثل دل درد، اسهال و استفراغ شوند.
  4. گیر کردن اجسام خارجی در معده و روده حیوان مثل زمانی که موهایی در غذای گربه وجود داشته و باعث شده که یک گلوله مو در معده یا روده این حیوان خانگی درست شود، می‌تواند منجر به غذا نخوردن گربه شود.
  5. وجود نارسایی قلبی که منجر به خسته شدن و تنفس سخت در گربه‌ها می‌شود یا مصرف داروها و غذاهای مختص گربه‌های مبتلا به بیماری قلبی نیز می‌تواند باعث بی اشتهایی و غذا نخوردن گربه شود.
  6. دلایلی مانند ترسیدن از صداهایی مثل صدای رعد و برق، از دست دادن یکی از اعضای محبوب خانواده، تغییرات در محیط خانه مثل بازسازی و تغییر دکوراسیون خانه یا ورود یک عضو جدید به خانواده می‌توانند باعث استرس و اضطراب و در نتیجه غذا نخوردن گربه شوند.
  7. افسردگی ناشی از عدم توجه صاحب حیوان به او، دور شدن گربه از صاحب خود، برهم خوردن تعادل هورمونی و سایر مشکلات فیزیولوژیک هم می‌تواند باعث بی اشتهایی در گربه شود.
  8. غذا نخوردن گربه می‌تواند به کم آبی بدن او نیز ارتباط داشته باشد، چون کلاً گربه‌ها علاقه چندانی به نوشیدن آب ندارند. بنابراین سعی کنید همیشه مقدار آب کافی در رژیم غذایی این پت قرار دهید.
  9. افزایش سن و مبتلا شدن گربه به بیماری‌هایی مثل آرتریت هم می‌تواند باعث کم رغبت شدن حیوان به غذا شود و به همین دلیل یکی از بهترین راهکارها این است که از غذاهای مخصوص گربه‌های مسن برای آن‌ها استفاده کنید.
  10. گاهی بروز بیماری‌های خاص مثل تیروئید، مشکلات کلیوی، مشکلات گوارشی و دیابت هم باعث بی اشتهایی حیوان می‌شوند. همچنین برخی اوقات گربه بعد از گذراندن یک دوره بیماری یا بستری بودن در بیمارستان هم دچار این مشکل می‌شود، چون یا دیگر دوست ندارد از آن غذای مخصوص بیمار بخورد یا اینکه این اتفاق به دلیل استرس ناشی از بستری بودن در بیمارستان برای او رخ می‌دهد.
  11. بعضی اوقات گربه‌ها در فصل جفت گیری هم دچار بی اشتهایی می‌شوند که البته نگران کننده نیست و آن‌ها خیلی زود به روال عادی خورد و خوراک خود برمی‌گردند.
  12. گربه‌ها ممکن است در اوایل دوران بارداری دچار بی اشتهایی شوند، اما معمولاً هر چه جلوتر می‌روند به بارداری عادت کرده و در نتیجه مقدار غذای بیشتری مصرف می‌کنند.

علت غذا نخوردن گربه

اما گاهی اوقات غذا نخوردن گربه به خود غذای او یا مثلا مناسب نبودن ظروف آن برمی‌گردد. برای اینکه این موضوع هم بهتر درک کنید، توجه شما را به موارد زیر جلب می‌کنیم:

  1. گاهی پیش می‌آید که از یک زمانی به بعد طعم یک غذا دیگر برای گربه خوشایند نیست یا اینکه اصلاً تولید کننده اصلی محصول، طعم غذا را عوض کرده و به همین دلیل گربه از خوردن غذا امتناع می‌کند.
  2. بعضی گربه‌ها ممکن است حتی به دلیل شکل و بافت غذا هم از خوردن آن امتناع کنند. مثلاً ممکن است شکل غذای خشک گربه مثلثی شکل باشد، اما او شکل گرد دوست داشته باشد و به همین علت آن را نخورد.
  3. اصولاً گربه‌ها حتی شکار خود را زمانی که هنوز گرم است می‌خورند. بنابراین اگر غذایی که به پت می‌دهید سرد باشد، ممکن است گربه شما آن را نخورد.
  4. انتخاب ظرف نامناسب غذای گربه مثل ظروف پلاستیکی که به سرعت بوی غذا را به خود می‌گیرد و حتی با شستشو هم از بین نمی‌رود نیز می‌تواند موجب غذا نخوردن گربه شود چون گربه به سرعت این بوها را تشخیص می‌دهد و در نتیجه دیگر تمایلی به خوردن غذا در آن ظروف نشان نمی‌دهد.

علت غذا نخوردن گربه بعد از زایمان

معمولاً غذا نخوردن گربه تا مدت کوتاهی بعد از زایمان به دلایلی مثل انرژی زیادی که مصرف کرده‌اند، تغییرات هورمونی که در آن‌ها رخ داده، استرس یا دردهای بعد از جراحی برای زایمان یا مشکلات جسمانی مثل دردهای معده یا اختلالات گوارشی که گاهی بعد از زایمان ایجاد می‌شوند، طبیعی است و برای بعضی از گربه‌ها پیش می‌آید.

اما از آنجا که گربه‌ها بعد از زایمان برای شیر دادن به بچه گربه و تقویت مجدد بدن خود به غذای کافی نیاز دارند، اگر بی اشتهایی گربه بعد از وضع حمل بیش از حد طول بکشد، به این معنی است که بی اشتهایی او غیر طبیعی است و شما باید فوراً او را نزد دامپزشک ببرید تا معالج، درمان صحیح حیوان را در پیش بگیرد.

علت غذا نخوردن گربه خیابانی

گربه‌های خیابانی هم مثل گربه‌های خانگی ممکن است گاهی از غذا خوردن امتناع کنند که از جمله دلایل این موضوع هم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. مبتلا شدن به بیماری‌های گوارشی مثل التهاب روده، عفونت‌های باکتریایی و ویروسی
  2. داشتن مشکلات دندانی مانند التهاب لثه، ترک خوردگی یا درد دندان
  3. عوامل روانی مانند تنها بودن، تغییرات محیطی، زندگی در محیط‌های پر تنش و استرس و ناراحتی
  4. استفاده از غذاهای بی‌کیفیت برای آن‌ها و عدم خرید خوراک آن‌ها از مراجع معتبر مثل بازار پت شاپ آنلاین سلوری
  5. عدم علاقه حیوان به بو و طعم غذا و افزایش حساسیت به برخی مواد غذایی

در هر صورت اگر مدت زمان غذا نخوردن گربه خیابانی طولانی شد، به این معنی است که مشکلات جدی‌تری در سلامت این حیوان وجود دارد و در نتیجه باید سریعاً به یک دامپزشک متخصص مراجعه کرد.

علت غذا نخوردن گربه خیابانی

علت بی حالی و غذا نخوردن بچه گربه

از آنجا که یکی از مهم‌ترین دلایل بی حالی بچه گربه‌ها به بی اشتهایی آن‌ها برمی‌گردد، پس شما باید به دلیل غذا نخوردن گربه در این سن اهمیت زیادی دهید و حتماً این موضوع را با دامپزشک متخصص در میان بگذارید تا راه حلی مناسب پیدا کنید و از به خطر افتادن رشد و سلامت بچه گربه جلوگیری کنید.

به علاوه انتخاب و خرید خوراک این حیوان از پت شاپ‌های مطمئنی مثل بازار اینترنتی سلوری نیز دومین قدمی است که باید در این راستا بردارید. ضمناً برای اینکه بدانید اصلاً چرا بچه گربه به بی اشتهایی مبتلا می‌شود، لازم است که در این بخش با علل شایع بی حالی و غذا نخوردن بچه گربه آشنا شوید.

  1. اگر بچه گربه از مادر خودش جدا شده باشد و به مقدار کافی شیر مادر دریافت نکند، نه تنها بی حال و ضعیف می‌شود، بلکه کمتر به خوردن غذاهای دیگر نیز تمایل نشان می‌دهد.
  2. اصولاً بچه گربه‌ها در برابر بیماری‌هایی مثل بیماری‌ها و اختلالات گوارشی و عفونت‌های باکتریایی و ویروسی حساس‌تر و آسیب‌پذیرتر هستند، لذا در صورت مبتلا شدن به این بیماری‌ها بی حال شده و اشتهایشان کمتر می‌شود.
  3. عواملی مثل تغییرات محیطی، سروصداهای بلند، برخورد با افراد ناآشنا و حتی حمل و نقل می‌تواند برای بچه گربه‌ها تنش‌زا و استرس‌آور باشد و در نتیجه باعث غذا نخوردن گربه شود.
  4. ممکن است که بچه گربه‌ها تا قبل از بلوغ، تحمل برخی غذاها را نداشته باشند، به برخی از مواد غذایی حساسیت نشان دهند و غیره. بنابراین همین عوامل می‌تواند باعث شود که بچه گربه از غذا خوردن اجتناب کند.
  5. مشکلات دندانی همچون التهاب لثه، ترک خوردگی یا درد دندان نیز می‌تواند باعث بی اشتهایی در این سن شود.

علت استفراغ و غذا نخوردن گربه

هر وقت که حرف از استفراغ حیوان به میان می‌آید، بیشتر ذهن‌ها به سمت این می‌رود که گربه دچار مشکلات گوارشی شده و در نتیجه استفراغ می‌کند و احتمالاً دلیل غذا نخوردن او در چنین شرایطی هم به همین دلیل است. اما باید بدانید که عوامل دیگری هم در استفراغ و غذا نخوردن گربه دخیل هستند که در این بخش به آن‌ها می‌پردازیم.

  1. داشتن التهاب معده و روده، عفونت ویروسی و باکتریایی مثل عفونت با ویروس با پاروویروس یا باکتری سالمونلا و سنگ‌های صفراوی
  2. بیماری‌ها و اختلالات کلیوی، دیابت، بیماری‌های کبدی و سایر بیماری‌های متابولیکی
  3. بیماری‌های قلبی، بیماری‌ها و عفونت‌های تنفسی مثل آسم، برونشیت و عفونت‌های تنفسی ویروسی و باکتریایی
  4. مشکلات دندان و لثه مثل التهاب لثه و دندان، ترک برداشتن دندان و سایر مشکلات دهان و دندان گربه که باعث بی اشتهایی گربه و حتی استفراغ او می‌شوند.
  5. داشتن تغذیه نامناسب یا بی‌نظم، مصرف غذاهای ناسالم، خوردن غذاهای حساسیت زا یا داشتن مشکلات هضمی همچون ناراحتی معده و روده پت که با خرید غذاهای گربه از مراجع معتبری مثل بازار آنلاین محصولات حیوانات خانگی می‌توان تا حدی از بروز این مشکلات جلوگیری کرد.
  6. استرس و اضطراب ناشی از مواردی مثل تغییر محیط، حمل و نقل طولانی مدت و … می‌توانند باعث غذا نخوردن گربه و استفراغ کردن او شوند.
  7. عواملی همچون مسمومیت، عوارض دارویی، مشکلات ایمنی و عوارض بعد از عمل‌های جراحی

توجه داشته باشید که اگر حیوان بیش از 24 ساعت غذا نخورد و دچار استفراغ مکرر و دیگر علائم نگران کننده شده باشد، باید حتماً به یک دامپزشک مراجعه کنید تا علت دقیق این مشکل را پیدا کرده و آن را درمان کند.

علت حالت تهوع و غذا نخوردن گربه

درمان بی اشتهایی و غذا نخوردن گربه

برای درمان بی اشتهایی گربه و غذا نخوردن او باید قبل از هر چیزی علت آن را پیدا کنید. گاهی ممکن است علت غذا نخوردن گربه، کم تحرکی او باشد که باعث می‌شود کمتر گرسنه شود و غذا بخورد. بنابراین زمانی باید به فکر درمان غذا نخوردن بیفتید که مثلاً با وجود اینکه غذای گربه را از فروشگاه‌هایی مثل بازار پت شاپ آنلاین سلوری خریداری کرده‌اید، اما می‌بینید که ظرف غذای گربه کاملاً دست نخورده باقی مانده و حیوان اشتهایی به خوردن غذا ندارد و به اصطلاح تعادل غذایی او برهم خورده است و حتی علائمی مثل اسهال، استفراغ، بی حالی و مشکلات تنفسی از خودش بروز می‌دهد.

در چنین شرایطی معمولاً درمانگر بنابر بر دلیل غذا نخوردن گربه از روش‌هایی مثل آنتی بیوتیک تراپی، تغییر رژیم غذایی، بستری شدن گربه و مایع درمانی و … کمک می‌گیرد. اما یک سری درمان‌های خانگی هم برای درمان این موضوغ به خصوص در زمانی که حیوان سالم است و فقط دچار بد غذایی شده یا شما به هر دلیلی به دامپزشک دسترسی ندارید وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

درمان خانگی بی اشتهایی گربه

از جمله روش‌های خانگی که می‌توان برای درمان گربه‌های بی اشتها و بد غذا به کار برد باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • به جای اینکه غذای سرد به حیوان بدهید، حتماً غذای او را گرم کنید.
  • حتماً مقداری آب در کنار غذای گربه قرار دهید.
  • اگر قصد تعویض غذای گربه را دارید به هیچ عنوان به یکباره کل رژیم غذایی این حیوان خانگی را تغییر ندهید و این کار را کم کم و با تعویض بخشی از غذای او انجام دهید.
  • اگر حیوان به دلیل بیماری‌ مثل بیماری دستگاه تنفس فوقانی دچار گرفتگی بینی شده باشد و در نتیجه به دلیل حس نکردن بوی غذا از خوردن آن اجتناب کند، می‌توانید او را به حمام پر از بخار ببرید یا اینکه چند قطره سرم نمکی در سوراخ‌های بینی او بریزید تا با نرم شدن ترشحات، راه بینی باز شود و بتواند بوی غذا را حس کند و آن را بخورد.
  • از غذاهای مفید و مورد علاقه گربه مثل ماهی سالمون، گوشت گاو و مرغ یا غذای خشک گربه و غذای مرطوب گربه باکیفیت که از مراجع معتبری مثل بازار آنلاین سلوری خریداری کرده‌اید برای ترغیب او به غذا خوردن استفاده کنید.
  • گاهی به غذای گربه مقداری عصاره گوشت، مرغ و سبزیجات اضافه کنید.
  • غذای گربه را در بافت‌ها، طعم‌ها و اشکال مختلف به او دهید تا برای او تکراری نشوند.
  • شما می‌توانید از ویتامین B12 که یک ویتامین محلول در آب است و گاهی می‌تواند اشتهای گربه را افزایش دهد نیز به صورت خوراکی یا تزریقی استفاده کنید.
  • گربه را نوازش کنید و با دست خودتان به او غذا دهید.
  • محیطی که همیشه به او غذا می‌دادید را عوض کنید و محلی که مثلاً اسباب بازی‌ها و سرگرمی‌های جدید برای گربه دارد را برای غذا دادن به او در نظر بگیرید.
  • بهتر است که از ظرف غذای فلزی که بادوام و قابل ضدعفونی است استفاده کنید.
  • برای بازی کردن با پت خود وقت بگذارید تا او انرژی بیشتری مصرف کند و در نتیجه گرسنه شود.

چه زمانی برای بی اشتهایی گربه باید به دامپزشک مراجعه کرد؟

از آنجا که بی اشتهایی گربه می‌تواند نشان دهنده یک بیماری جدی باشد، اگر از زمان امتناع گربه از غذا خوردن بیش از 24 ساعت گذشته و حیوان علائمی مثل استفراغ، اسهال، لاغری، ضعف و … را هم دارد یا اینکه حیوان برای چند روز متوالی میزان غذای خیلی کمی خورده و وزن نگرفته است یا وزن از دست داده، باید حتماً به دامپزشک مراجعه کرد، چون در غیر این صورت امکان دارد که پت دچار مشکلاتی مثل تجمع چربی در کبد شود.

به علاوه یادتان باشد که اگر گربه شما به دیابت مبتلا است و وزن زیادی دارد، حتی 24 ساعت غذا نخوردن هم می‌تواند برای او خطرناک باشد و باید زودتر به دامپزشک مراجعه کند.

در کل دامپزشک با صحبت با شما درباره اینکه دقیقاً چه مدت است که گربه اصلاً غذا نمی‌خورد یا به شدت کم اشتها شده و همچنین با بررسی سابقه پزشکی گربه می‌تواند علت غذا نخوردن گربه را بررسی و کشف کند و نهایتاً با کمک آزمایش خون و ادرار و مدفوع، سونوگرافی، رادیولوژی و سایر تست‌های تشخیصی لازم، اقدامات دارویی یا غیر دارویی لازم برای درمان گربه را در پیش بگیرد.

غذا نخوردن گربه

گربه تا چند روز می‌تواند غذا نخورد؟

گربه‌ها بر خلاف بعضی دیگر از حیوانات می‌توانند مدت زمان بیشتری را بدون غذا زندگی کنند، اما اگر این مدت زمان بیش از 24 تا 48 ساعت شود، دیگر امکان دارد خطراتی مثل کاهش وزن، ضعف عضلانی، کمبود مواد مغذی و خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف را در پی داشته باشد. مثلاً گاهی وقتی گربه بیش از 24 ساعت گرسنه بماند، چربی‌های بدنش تخریب شده و در نتیجه سطح چربی خون او افزایش پیدا کرده و دچار مشکلاتی مانند مشکلات کلیوی، کبدی و غیره می‌شود. بنابراین دلایل غذا نخوردن گربه باید حتماً توسط دامپزشکان متخصص بررسی شود تا درمان مناسب صورت بگیرد.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم که تمام علل غذا نخوردن گربه، درمان خانگی او و زمان مناسب برای مراجعه به دامپزشک در چنین شرایطی را مورد بررسی قرار دهیم. اما اگر گربه شما هم با غذا خوردن مشکل دارد، باید بدانید که یکی از بهترین روش‌ها برای اینکه بی اشتهایی گربه را به حداقل برسانید، این است که از خوراک مناسب و باکیفیتی برای او استفاده کنید.

لذا توصیه ما به شما این است که به جای اینکه به هر مکانی برای خرید غذای گربه اطمینان کنید، به یک بازار جامع و آنلاین مثل بازار پت شاپ آنلاین سلوری که بهترین‌های پت شاپ کشور را گرد هم آورده اعتماد کنید تا با گشت و گذار در این بازار اینترنتی بتوانید مدل‌های متنوع غذای گربه از بهترین برندها را با هم مقایسه کنید و محصول مورد نیاز خود را با قیمتی مناسب و ارزان خریداری کنید. پس تا دیر نشده سفارشتان را در سایت سلوری ثبت کنید و گوش به زنگ مامور پست باشید تا آن را در اسرع وقت درب منزل تحویل بگیرید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا