نگهداری و مراقبت از گربهمقالات گربه

نکات کلیدی عوض کردن خاک گربه

نظافت خاک گربه یکی از نکات مهم در نگهداری از این حیوان خانگی است، به این علت که برای سلامت گربه، صاحب او و محیطی که در آن است، اهمیت دارد. در این مقاله به عوض کردن خاک گربه و نکاتی که باید در این رابطه انجام دهید، می‌پردازیم.

خاک گربه را هر چند وقت یکبار باید عوض کرد؟

برای عوض کردن خاک گربه عوامل مختلفی حائز اهمیت است، اما درنهایت باید بگوییم که همه چیز بستگی به گربه شما دارد. شما می‌توانید به صورت روزانه به وسیله یک دستکش و ماسک بهداشتی، به راحتی مدفوع را از خاک بردارید و عوض کردن خاک گربه را در مدت زمانی بین دو تا سه هفته انجام دهید. اگر میزان خاک خیلی کم باشد، گربه شما احساس راحتی نخواهد داشت و اگر زیاد از حد باشد، باعث ریختن خاک به بیرون می‌شود. پس شما باید حواستان باشد که درصورت کم و زیاد شدن خاک آن را به حد متعادل برسانید.

نحوه تمیز کردن خاک گربه

خاک گربه قابل شستشو نیست، اما می‌توانید آن را تمیز کنید. عوض کردن خاک گربه همانطور که قبلا هم گفتیم به وسیله یک دستکش و ماسک بهداشتی، با بیلچه مخصوص خاک گربه، به راحتی قابل انجام است. هر دو الی سه هفته یکبار هم حتما به صورت کامل خاک را تعویض کنید، به این علت که سبب پخش شدن بوی نامطبوع در محیط می‌گردد و امکان انتقال بیماری و قارچ نیز وجود خواهد داشت.

آموزش تعویض خاک گربه

چه نوع خاکی برای گربه مناسب‌تر است؟

به طور کلی چهار مدل خاک برای گربه در بازار موجود است و شما با توجه به شرایط گربه خود و هزینه‌ای که می‌خواهید بکنید، باید اقدام به تهیه آن نمایید.

رایج‌ترین نوع‌ خاک، مدل معمولی آن بوده که در بسیاری از پت شاپ‌ها موجود است و قیمت زیادی هم ندارد، اما مشکل این نوع خاک این است که خیلی زود کثیف می‌شود و به همین علت عوض کردن خاک گربه در این نوع باید به صورت روزانه انجام شود.

خاک دیگر گربه به اسم خاک توده‎ای شناخته می‌شود که پس از خیس شدن به صورت توده درمی‌آید و راحت‌تر می‌توان قسمت‌های آلوده را جدا کرد. قیمت آن از مدل معمولی کمی بیشتر است، همچنین امکان دارد تا مورد پسند هر گربه‌ای نباشد! پس بهتر است درصورت استفاده از آن، در ابتدا مقدار کمی را خریداری نمایید.

نوع دیگری از خاک، زیست محیطی نام دارد. این نوع خاک از منابع طبیعی و گیاهی تولید شده و بسیار سبک است. ولی به خاطر بوی خاصی که دارد، ممکن است گربه شما حس خوبی به آن نداشته و این مدل خاک را قبول نکند. عوض کردن خاک گربه در صورت انتخاب این دو مدل خاک برای شما راحت‌تر خواهد بود.

آخرین خاک، کریستالی یا مرواریدی نام دارد. این مدل نسبت به بقیه خاک‌ها هزینه بیشتری دارد و خاک گرانی محسوب می‌شود، اما مزایای آن زیاد است؛ قدرت جذب بالایی دارد، جلوی پخش بو را می‌گیرد، زمانی که نیاز به تعویض داشته باشد، تغییر رنگ می‎دهد؛ همچنین نیازی به هر روز عوض کردن خاک گربه هم ندارید. گربه شما ممکن است از این مدل خاک هم خوشش نیاید، اما به خاطر مزایای آن ارزش امتحان کردن را دارد.

آیا امکان تصفیه خاک گربه وجود دارد؟

بله؛ امکان تصفیه خاک گربه وجود دارد، اما باید بدانید که بهتر است این کار فقط در مواقع اضطراری انجام شود. این خاک فقط یک مرتبه می‌تواند استفاده شود، به این علت که چنین خاکی نمی‌تواند مانند یک خاک تازه کاملا تمیز و بدون وجود باکتری باشد.

برای تصفیه کردن خاک، ابتدا آن را در یک ظرف مسطح بریزید، طوری که در اطراف پخش نشود. سپس تمام آنچه که از مدفوع و ادرار باقی مانده است را کاملا جمع آوری کنید؛ پس از آن از اسپری ضدعفونی‌کننده خاک گربه برای از بین بردن قارچ و باکتری‌های موجود در خاک استفاده کنید. خاک را با بیلچه مخصوص به هم بزنید و دوباره اسپری کرده و سپس در هوای آزاد و زیر نور خورشید برای مدتی قرار دهید. این کار را دوبار تکرار کنید. بعد از انجام این مراحل خاک قابل استفاده است. با انجام این فرایند، عوض کردن خاک گربه به تعویق می‌افتد.

اسپری و خاک گربه را می‌توانید از بازار پت شاپ آنلاین سلوری تهیه کنید. همچنین تمام مایحتاج موردنیاز گربه شما از مواد بهداشتی و نگهداری گرفته تا خوراکی از سلوری قابل تهیه است و شما با خیال راحت و بدون اتلاف وقت می‌توانید خرید پت خانگی خود را به صورت یکجا از بزرگترین و کاملترین مجموعه پت شاپ آنلاین حیوانات خانگی انجام دهید.

خاک مناسب برای گربه

آیا می‌توان به جای خاک مخصوص گربه از خاک باغچه استفاده کرد؟

شاید خیلی از افراد به علت هزینه خاک گربه و اینکه باید به صورت مرتب عوض کردن خاک گربه را انجام دهند، به فکر استفاده از خاک باغچه به جای خاک گربه باشند. اما باید گفت به دلایلی چنین کاری درست نیست:
اول اینکه پس از مدتی تمام گیاهان باغچه شما از بین خواهد رفت! به این خاطر که میزان فسفات، نیتروژن و پتاس موجود در فضولات گربه آنقدر زیاد است که گیاهان شما را می‌سوزاند. 


جهت مشاهده انواع ظرف خاک گربه در بازار آنلاین سلوری کلیک کنید.


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا