غذای گربهمقالات گربه

14 غذای ممنوعه برای گربه‌ها + لیست غذاهای کشنده

به جرئت می‌توان گفت که شناخت غذاهای مضر برای گربه یکی از الزامات نگهداری این حیوان خانگی است؛ چرا که این موضوع مستقیماً با سلامت حیوان و طول عمر او ارتباط دارد. بنابراین ضمن توصیه بر اینکه حتماً در انتخاب غذای گربه وسواس به خرج دهید و خوراک او را از فروشگاه‌های معتبر محصولات حیوانات خانگی مثل بازار پت شاپ آنلاین سلوری تهیه کنید، لازم است که این مطلب را هم تا انتها مطالعه کنید.

ما در این مقاله به سراغ معرفی غذاهای مضر برای گربه بالغ و بچه گربه می‌رویم و از آسیب‌های هر یک از این مواد صحبت می‌کنیم تا شما بتوانید تصمیم بهتری برای تغذیه صحیح پت خود بگیرید. پس با ما همراه باشید.

لیست غذاهای مضر برای گربه‌ها

گربه هم مثل هر موجود زنده دیگری برای سلامت و رشد خود به تغذیه سالم و مناسب نیاز دارد. دقیقاً به همین علت است که ما تاکید می‌کنیم که غذاهای گربه باید از مراجع معتبری مثل بازار آنلاین سلوری خریداری شود تا خیال شما از بابت سلامت خوراک حیوانتان و همخوانی آن غذا با نیاز گربه آسوده باشد.

درست است که معمولاً گربه‌ها توجه ویژه‌ای به خوراک خود دارند و هر چیزی را نمی‌خورند، اما واقعیت این است که آن‌ها نمی‌توانند صددرصد تشخیص دهند که چه غذایی برایشان مضر یا مفید است. حالا از آنجایی که خوراکی‌های متفاوتی در اطراف ما وجود دارد که گاهی تمایل داریم گربه ما هم آن غذاها را امتحان کند، لازم است که در این بخش با غذاهای مضر برای گربه آشنا شویم. شناخت غذاهای ممنوعه برای گربه کمک می‌کند که سلامت حیوان را به خطر نیندازیم و از بروز مشکلاتی مثل انواع مسمومیت‌ها در پت جلوگیری کنیم. غذاهای مضر برای گربه شامل موارد زیر هستند:

1.     شکلات

شکلات یکی از خوراکی‌های مضر برای گربه است؛ چرا که حاوی موادی به نام کافئین، متیل گزانتین و تئوبرومین است که برای سلامت گربه ضرر دارند. در واقع این مواد می‌توانند باعث استفراغ، اسهال، تب، لرزش عضلات، نامنظم شدن ضربان قلب، افزایش تشنگی، تشنج، کاهش آب بدن، تحریک سیستم عصبی مرکزی و حتی مرگ گربه شوند. بنابراین حتماً انواع شکلات به خصوص شکلات تلخ که از دسته غذاهای مضر برای گربه است را از دسترس او دور کنید و اگر هم حیوان از این خوراک استفاده کرد، او را سریعاً به مطب دامپزشک برسانید تا در صورت بروز علائم خطرناک به او رسیدگی شود.

ضرر پیاز برای گربه

2.     پیاز، سیر، موسیر و پیازچه

مصرف پیاز، سیر، موسیر و پیازچه در هر نوعش برای گربه‌ها ممنوع است؛ چرا که این غذاهای مضر برای گربه حاوی سولفوکسید و دیسولفید هستند که باعث شکسته شدن گلبول‌های قرمز حیوان و در نتیجه بروز کم خونی در آن‌ها می‌شوند و حتی ممکن است به کبد و کلیه‌های گربه نیز صدمه بزنند.

3.     شکر و شیرین کننده زایلیتول

شکر و شیرین کننده مصنوعی زایلیتول که بعضی خوراکی‌ها وجود دارد، جز غذاهای مضر برای گربه هستند و می‌توانند باعث کاهش شدید قند خون گربه، از کار افتادگی کبد، ضعف، تشنج، استفراغ، خواب آلودگی، اضافه وزن، بیماری‌های قلبی و گوارشی در این حیوانات خانگی شوند.

4.     مصرف تخم مرغ خام

اگر گربه شما از تخم مرغ خام که جز غذاهای مضر برای گربه است استفاده کند، ریسک ابتلا به بیماری‌های عفونی و باکتریایی سالمونلا که قابل سرایت به انسان نیز هستند در او افزایش پیدا می‌کند و گربه با علائمی مثل اسهال خونی، خستگی، استفراغ، تب، افسردگی و سقط جنین روبرو می‌شود. به علاوه مصرف تخم مرغ خام می‌تواند مانع از جذب ویتامین B در گربه شود مشکلاتی در پوست و موی او ایجاد کند.

ضرر گوشت خام برای گربه

5.     گوشت خام و ماهی خام

مصرف گوشت خام و ماهی خام موجب از بین رفتن ویتامین B و مانع از جذب تیامین در بدن گربه می‌شود. بنابراین مصرف این خوراکی‌های مضر برای گربه می‌تواند منجر به آسیب جدی به سیستم عصبی پت شود و در نتیجه خطر تشنج و مرگ را برای گربه به همراه داشته باشد.

6.      استخوان

خوردن استخوان توسط گربه بسیار خطرناک است، زیرا می‌تواند منجر به خفگی یا خراش در سیستم گوارشی حیوان شود.

7.     غذاهای شور

غذاهای شور مثل سوسیس و کالباس به دلیل داشتن نمک زیاد و برخی سولفیت‌ها و نیترات‌های نگهدارنده، جز غذاهای مضر برای گربه هستند؛ چرا که نمک بیش از حد آن‌ها باعث ایجاد رسوب در کلیه‌ها و در نتیجه افزایش فشار خون در گربه می‌شود.

8.     شیر و فرآورده‌های آن

اگر سیستم گوارش گربه‌های بالغ نسبت به لاکتوز شیر و لبنیات حساس باشد و نتواند آن را هضم کند، این غذا هم جز غذاهای مضر برای گربه به حساب می‌آید، چون استفاده از شیر و لبنیات باعث بروز معده درد، اسهال و استفراغ در این حیوانات خانگی می‌شود.

ضرر تن ماهی برای گربه

9.     تن ماهی

جالب است بدانید که تن ماهی هم اگر بیش از حد مصرف شود به غذاهای مضر برای گربه تبدیل می‌شود و می‌تواند باعث مسمومیت جیوه‌ای در حیوان شود. بنابراین باید در مصرف آن جوانب احتیاط را رعایت کنید و مثلاً گاهی به عنوان غذای تشویقی از تن ماهی استفاده کنید.

10.   الکل

فرقی نمی‌کند که میزان مصرف الکل برای گربه چقدر باشد، چون در هر صورت روی مغز و کبد گربه تاثیر مخربی می‌گذارد. در واقع استفاده از الکل می‌تواند باعث مسومیت، تحریک دستگاه گوارش، تشنج، مشکل تنفسی، کما و حتی مرگ گربه شود. پس این ماده باید حتماً دور از دسترس حیوان نگهداری شود.

11.   غذای حیوانات دیگر مثل سگ

در غذای سگ، وجود مواد مغذی و ویتامین‌هایی مثل ویتامین A، اسید آراشیدونیک و پروتئین به اندازه غذای گربه اهمیت ندارد. به همین دلیل گفته می‌شود که می‌توان گاهی در صورت لزوم از غذای سگ برای گربه استفاده کرد، اما استفاده همیشگی از آن خطرات جدی برای سلامت گربه دارد و می‌تواند او را دچار سوتغذیه کند.

ضرر انگور و کشمش برای گربه

12.   انگور و کشمش

انگور و کشمش نیز جز غذاهای مضر برای گربه هستند و در اکثر مواقع می‌توانند باعث نارسایی و نقص عملکرد کلیه این حیوان شوند. به علاوه مصرف این خوراکی می‌تواند سبب بیش فعالی و استفراغ در پت شما شود.

13.   مخمر و خمیر نان

اگر گربه شما پیش از پخته شدن خمیر و اصطلاحاً ور آمدن آن، خمیر را بخورد، فرآیند افزایش حجم خمیر در معده حیوان انجام می‌شود و باعث ایجاد درد و مشکلات گوارشی در گربه می‌شود. به علاوه چون مخمرهای مخصوص درست کردن خمیر  الکل تولید می‌کنند، خوردن آن‌ها می‌تواند منجر به مسمومیت الکلی در گربه نیز شود.

14.   کافئین

به هیچ عنوان نباید غذای گربه حاوی کافئین باشد؛ چرا که این ماده که در شکلات، کاکائو، نوشابه، نوشیدنی انرژی‌زا و … وجود دارد، می‌تواند منجر به مرگ گربه شود. ضمناً علائمی که در گربه می‌تواند نشان دهنده مصرف این خوراکی مضر برای گربه باشد شامل تپش قلب، تنفس سریع و شدید، بی‌قراری، غش کردن و لرزش عضلات است که در چنین شرایطی باید سریعاً به دامپزشک متخصص مراجعه کنید.

اما غذاهای مضر برای گربه به همین جا ختم نمی‌شوند و مواردی از قبیل قارچ، گوجه، لیمو و سرکه، آووکادو، جگر، مواد حاوی کافئین مثل چای و قهوه، آجیل‌ها، غذاهای چرب، داروهای انسانی، ادویه‌جات و غذای خود انسان نیز جز خوراکی‌های مضر برای گربه هستند که می‌توانند باعث بروز علائم مختلفی مثل استفراغ، اسهال، تشنج، مشکلات تنفسی، شکم درد، چاقی، ضعف، کما و حتی مرگ پت شوند.


جهت مشاهده انواع غذای مرطوب گربه و غذای خشک گربه از بازار آنلاین سلوری کلیک کنید.


چرا باید غذاهای ممنوعه گربه‌ها را بشناسیم؟

همانطور که گفتیم برخلاف آنچه که تصور می‌شود، گربه‌ها نمی‌توانند غذاهای مضر برای خود را بشناسند. لذا شما به عنوان صاحب حیوان وظیفه دارید از تمام غذاهای مضر برای گربه مطلع باشید تا بتوانید رفاه و سلامت گربه را تامین کنید. اما برای اینکه این موضوع را بهتر متوجه شوید، توجه شما را به موارد زیر که درباره اهمیت اطلاع شما از غذاهای ممنوعه برای گربه است جلب می‌کنیم:

  1. شناخت غذاهای ممنوعه برای گربه باعث می‌شود که از بروز مشکلاتی مثل ناراحتی معده، اختلالات گوارشی، بیماری‌های کلیوی قلبی، پوستی و … و حتی گاهی مرگ حیوان پیشگیری کنید.
  2. شما با اطلاع از غذاهای مضر برای گربه می‌توانید رژیم غذایی بهتری برای پت خود تهیه کنید.
  3. هر چه اطلاعاتتان درباره غذاهای مضر برای گربه بیشتر شود، می‌توانید غذاهای سالم‌تر و مناسب‌تری را از پت شاپ‌های مختلف مثل بازار آنلاین محصولات حیوانات خانگی سلوری خریداری کنید و خطرات را کاهش دهید.

در نهایت فراموش نکنید که رژیم غذایی گربه از اهمیت زیادی برخوردار است و به همین علت بهترین کار این است که این رژیم توسط دامپزشکان متخصص تهیه و تنظیم شود.

کدام غذاها و خوراکی‌ها برای گربه‌ها کشنده است؟

برخی از غذاهای ممنوعه برای گربه به قدری خطرناک هستند که گاهی هیچ پادزهری برای درمانشان جواب نمی‌دهد و می‌توانند موجب مرگ گربه شوند. البته شاید همیشه منجر به مرگ حیوان نشوند، اما درصد ریسک خطر مصرف آن‌ها بسیار زیاد است، به خصوص اگر در مصرف آن‌ها زیاده‌روی شود. از جمله این خوراکی‌ها باید به موارد زیر اشاره کرد:

  1. سبزی‌ها و صیفی‌جاتی مثل سیر، پیاز و پیازچه
  2. کافئین و نوشیدنی‌های حاوی کافئین مثل چای، قهوه، نسکافه و نوشابه
  3. شکلات و کاکائو
  4. لبنیات مثل شیر، پنیر و کره در صورت حساسیت گربه به این مواد
  5. الکل و مواد غذایی حاوی الکل
  6. گوشت و ماهی خام
  7. جگر خام

در هر حال اگر گربه شما هر یک از این مواد را مصرف کرد، باید خونسردی خودتان را حفظ کنید و بلافاصله از یک دکتر دامپزشک کمک بگیرید. به علاوه برای پیشگیری از این اتفاق، علاوه بر خرید غذای گربه از مراجع معتبر مثل بازار اینترنتی سلوری، غذاهای مضر برای گربه را در دسترس او قرار ندهید، خوراک مخصوص گربه را در ظرف غذای مخصوص خود حیوان قرار دهید و در مواقعی مثل مهمانی که محیط شلوغ است، بیشتر مراقب غذای پت خود باشید.

غذاهای کشنده گربه

لیست غذاهای مضر برای بچه گربه‌ها

طبیعتاً بچه گربه‌ها نسبت به گربه‌های بالغ حساس‌تر هستند و به همین دلیل باید نظارت روی غذای آن‌ها حتی چند برابر بیشتر از گربه‌های بالغ باشد؛ چرا که توان مقابله این گربه‌ها با بیماری بسیار کمتر است و در نتیجه استفاده از غذاهای مضر برای گربه می‌تواند برای آن‌ها بسیار خطرناک‌تر باشد.

بنابراین بهترین راه این است که برای تغذیه صحیح و سالم بچه گربه از دامپزشکان متخصص کمک گرفته شود. اما چون لازم است که خوراکی‌های ممنوعه برای بچه گربه‌ها را بشناسید، در بخش زیر برخی از غذاهای مضر برای بچه گربه‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

  1. درست است که بچه گربه‌ها به شیر نیاز دارند، اما باید محدودیت مصرف داشته باشند، زیرا خوردن بیش از اندازه شیر باعث مشکلات گوارشی و اسهال در آن‌ها می‌شود.
  2. غذای انسانی یکی دیگر از خوراکی‌های مضر برای گربه‌ها چه در دوران بچگی و چه در دوران بلوغ است، چون می‌تواند حاوی مواد سمی مثل پیاز و سیر باشد و حیوان را مریض کند.
  3. استفاده از مواد شیرین کننده هم می‌تواند موجب مسمومیت و حتی مرگ بچه گربه شود.
  4. مصرف ماهی تازه نیز، مسمومیت و مشکلات گوارشی را برای بچه گربه در پی دارد.
  5. غذاهای حاوی مواد نگهدارنده نیز جز غذاهای ممنوعه برای گربه‌ به خصوص در دوران طفولیت به حساب می‌آیند.
  6. مصرف نارنگی توسط بچه گربه‌ها ریسک ابتلا به بیماری‌های گوارشی و عصبی را افزایش می‌دهد.

سخن آخر

از تمام آنچه در این مطلب گفته شد می‌توان نتیجه گرفت که جدای از اینکه شما باید غذاهای مضر برای گربه را دور از دسترس او قرار دهید و به او آموزش دهید که فقط از ظرف غذای خودش غذا بخورد، باید خوراک مورد نیاز او را نیز از مراجع مطمئنی مثل بازار پت شاپ آنلاین سلوری تهیه کنید تا خیالتان از بابت سلامت و کیفیت غذای گربه آسوده باشد.

پس اگر نمی‌خواهید که خوراکی‌های مضر گربه منجر به بیمار یا تلف شدن حیوان خانگیتان شود، همین الان دست به کار شوید و خرید غذای گربه خود را از سایت سلوری نهایی کنید تا محصولی باکیفیت و با قیمت ارزان را در اسرع وقت درب منزل تحویل بگیرید و سلامت پت خود را تضمین کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا