بهداشت و سلامت گربهمقالات گربه

همه چیز درباره‌ی کک و کنه در گربه‌ها

کنه و کک در گربه دو بیماری رایج و شایع انگلی در گربه‌ها هستند که اگر به موقع به آن‌ها رسیدگی نشود، سلامت حیوان را به خطر می‌اندازند. لذا ما ضمن اینکه به شما توصیه می‌کنیم از محصولاتی مثل اسپری و قطره ضد کک و کنه پت که در فروشگاه‌های فعال در بازار اینترنتی پت شاپ سلوری عرضه می‌شوند استفاده کنید، در این متن به بیان نکات مهمی راجع به این دو انگل می‌پردازیم تا بدانید چطور می‌توان از شر این موجودات موذی خلاص شد. پس چشم از این مطلب برندارید!

کک گربه چه شکلی است؟

حشره کک در گربه (Flea)، حشره‌ای تخم ‌گذار، کوچک و جهنده است که طول آن بین 1 تا 2 میلی متر است و رنگ سیاه متمایل به قهوه‌ای دارد. در واقع برای توصیف کک‌ها باید بگوییم که سر کوچک، بدن طویل و شش پا دارند و فاقد بال هستند. حتی جالب است بدانید که وقتی کک خون گربه را می‌مکد و به اصطلاح پر از خون می‌شود، رنگ آن سیاه متمایل به قرمز به نظر می‌رسد.

اگر هنگام شانه زدن موی گربه یا روی فرش منزل خود با نقطه‌های سیاه و کوچکی مواجه شدید، می‌توانید به وجود کک در گربه شک کنید، چون احتمالاً این نقطه‌ها، پسماند یا مدفوع کک هستند. اما برای اینکه مطمئن شوید که واقعاً این نقاط مربوط به حشره کک است، می‌توانید آن‌ها را روی یک دستمال کاغذی مرطوب بریزید. چنانچه رنگ این نقاط قرمز شد، یعنی مدفوع کک هستند که به دلیل خون هضم شده به این رنگ درآمده‌اند.

ظاهر کک در گربه

از دیگر نکاتی که باید درباره کک در گربه باید بدانید این است که تخم کک‌ها بیضی شکل و حدود 0.5 میلی متر است. همچنین این حشرات سرعت تخم گذاری بالایی دارند و حتی می‌توانند 50 عدد تخم در روز روی بدن پت بگذارند. علاوه بر این چون این حشرات در محیط‌های گرم و مرطوب زندگی می‌کنند، پس شیوع آن‌ها در گربه در اواخر تابستان چند برابر می‌شود. البته ناگفته نماند که چون در فصل زمستان هم محیط زندگی ما گرم نگه داشته می‌شود، ممکن است که کک‌ها در بدن گربه رویت شوند، اما در کل احتمال درگیری گربه با کک در محیط‌های سرد و خشک کمتر است.

علائم کک و کنه در گربه‌ها

کنه‌ها هم نوعی انگل هستند که با گاز گرفتن پوست گربه، زوائد دهانی خود را وارد پوست حیوان کرده و خون او را می‌مکند و خودشان هم به اندازه یک نخود متورم می‌شوند. در کل بروز علائم زیر می‌توانند نشان دهنده وجود این انگل‌ها در گربه باشند:

  1. دیدن کک و کنه روی پوست حیوان یا لابه‌لای موهای او
  2. دیدن لکه‌های سیاه یا قهوه‌ای مایل به قرمز در بستر گربه
  3. خارش شدید پوست گربه یا جویدن پوست توسط حیوان به دلیل نیش کک
  4. بروز ریزش مو به شکل خطی یا سکه‌ای به خصوص در دو بخش سر و گردن گربه
  5. وسواس بیش از حد پت نسبت به لیسیدن و نظافت بخش‌های مختلف بدن به ویژه در پشت پاها، گردن و دم خود
  6. قرمز و ملتهب شدن پوست این حیوان خانگی به دلیل حساس بودن گربه به بزاق کک و کنه و در نتیجه افزایش ضایعات در بدن او
  7. زخم شدن یا پوسته پوسته شدن سطح بدن گربه
  8. بی حالی یا رنگ پریدگی لثه‌های حیوان به دلیل کم خونی ناشی از تغذیه تعداد زیادی کک از خون او
  9. بی اشتهایی گربه و عدم تمایل او به بازی کردن با صاحبش
  10. دیدن دانه‌های برنجی شکل و لکه‌های ریز سیاه در لای موها و اطراف مقعد گربه یا در رختخواب او
  11. بروز تغییرات رفتاری در گربه مثل زیاد غر زدن یا حتی وحشی شدن او
  12. تکان دادن بیش از حد سر یا مالیدن تهاجمی سر و بدن به زمین

در هر حال اگر با تعدادی از این علائم در گربه خود مواجه شدید، حتماً او را نزد دامپزشک ببرید تا او با تجویز ضد کک‌هایی که در پت شاپ‌های معتبری مثل بازار آنلاین سلوری عرضه می‌شوند یا دیگر داروهای لازم، بتواند شما را از شر وجود کنه و کک در گربه خلاص کند.

علت کک و کنه در گربه‌ها

کک و کنه نیازمند میزبان برای زندگی و تغذیه از حیوانات هستند. به همین دلیل گربه‌هایی مثل گربه‌های خیابانی یا گربه‌های خانگی که آزادانه بیرون می‌روند و در نتیجه بیشتر در معرض ارتباط با گربه‌های آلوده هستند، احتمال ابتلایشان به این انگل‌ها بیشتر است. اما این تنها دلیل این نیست و از دیگر علل بروز کنه و کک در گربه باید به موارد زیر اشاره کرد:

  1. محیط زندگی آلوده که به خصوص اگر موهای گربه بلند باشد، احتمال تکثیر کک در گربه بیشتر هم می‌شود.
  2. ضعیف بودن سیستم ایمنی گربه به خصوص در گربه‌های نوزاد باعث می‌شود که پت شما در برابر کک و کنه آسیب‌پذیرتر باشد.
  3. آلوده بودن شکار موش یا حیوانی که به کک و کنه مبتلا بوده سبب آلودگی گربه به این دو انگل می‌شود.
  4. اگر شما به خانه‌ای که از قبل کک و کنه داشته نقل مکان کنید، ممکن است گربه درگیر آن‌ها شود. لذا حتماً پیش از جابه‌جایی، محیط جدید را سم پاشی کنید.
  5. قرار گرفتن گربه در محیط آلوده خارج از خانه مثل کلینیک دامپزشکی که ممکن است گربه و سگ‌هایی که به آنجا مراجعه کردند، کک و کنه داشته باشند و در نتیجه پت از آن‌ها بگیرد.
  6. اگر کک و کنه به پا یا لباس صاحب حیوان در بیرون از خانه چسبیده باشند، می‌توانند به خانه منتقل شوند و گربه را آلوده کنند.
  7. اگر در خانه از حیوان دیگری به جز گربه نگهداری می‌کنید، باید مراقب بهداشت آن‌ها باشید تا این دو انگل را با خود به خانه نیاورند.

اما اگر با رعایت همه این موارد باز هم شاهد وجود کنه یا کک در گربه‌تان بودید، می‌توانید با نظر دامپزشک از محصولات ضد کنه و کک که در بازارهای محصولات حیوانات خانگی همچون بازار اینترنتی سلوری به فروش می‌رسند استفاده کنید.

علائم وجود کک و کنه در گربه ها

تشخیص کک و کنه در گربه

برای تشخیص اینکه کنه و کک در گربه وجود دارد یا خیر، باید بدانید که این دو انگل می‌توانند روی سطوح مختلف خانه مانند کف زمین، روی مبلمان، بین پرز فرش‌ها و … قرار بگیرند. بنابراین اگر علائمی از قبیل خارش و سوزش در حیوان، خاراندن و لیس زدن بیش از حد بدن توسط گربه، ریزش موی خطی یا سکه‌ای و سایر مواردی که به آن‌ها اشاره شد را در گربه مشاهده کردید، باید به وجود کک و کنه در این حیوان خانگی شک کنید.

با استفاده از برس‌ها و شانه‌های مخصوصی که در بازار پت شاپ اینترنتی سلوری عرضه می‌شوند، می‌توان موی حیوان را بررسی کرد تا در صورت وجود کک و کنه از آن مطلع شد. ضمناً محکم تکان دادن موی گربه یا سشوار کردن بدن او نیز می‌تواند به شما در تشخیص وجود کنه یا کک در گربه کمک کند. این را هم فراموش نکنید که گاهی کک در گربه می‌تواند باعث ایجاد انگل در سیستم گوارشی حیوان هم شود که در این حالت باید از تست مدفوع برای تشخیص آن استفاده کرد. پس از کنار بروز علائم گوارشی در حیوان به راحتی رد نشوید؛ چرا که می‌توانند نشان از وجود کک در گربه باشند.

در هر حال اگر به وجود کک و کنه در بدن گربه مشکوک شدید، باید به جای درمان خودسرانه حیوان از دامپزشک متخصص کمک بگیرید تا او با مشاهده و بررسی بدن گربه و همچنین به کمک ابزار مخصوص به تشخیص درست برسد و حیوان را درمان کند.

روش‌های درمان کک و کنه در گربه

پیشرفت علم باعث شده که امروزه روش‌های مختلفی برای درمان کک در گربه یا کنه در این حیوان وجود داشته باشد. این روش‌ها شامل درمان‌های دارویی توسط دامپزشک یا برخی از روش‌های خانگی هستند که در این بخش درباره هر دو شیوه توضیح خواهیم داد.

انواع روش های درمان کک و کنه در گربه ها

درمان دارویی

اصولاً بهترین روش درمان کک و کنه در پت مراجعه به دامپزشک است. زیرا او می‌تواند به کمک داروهای خوراکی، قطره‌های مخصوص، اسپری و … مناسب‌ترین راه حل را برای درمان گربه پیشنهاد کند. لذا ما هم در این بخش به داروهایی که می‌توان برای درمان استاندارد کنه و کک‌ در گربه به کار برد اشاره می‌کنیم.

  • از قرص‌های خوراکی، هم برای پیشگیری و هم برای درمان طبق تجویز دامپزشک استفاده می‌شود. لازم است بدانید که این قرص‌ها سریع الاثر هستند و گاهی حتی در همان 2 الی 4 ساعت اول بعد از مصرف تاثیر خودشان را می‌گذارند و کنه و کک در گربه را از بین می‌برند.
  • داروهای موضعی که در اشکال مختلف کرم، قطره، ژل، لوسیون یا پماد تولید شده و روی بدن گربه مالیده می‌شوند، می‌توانند اثر بخشی متفاوتی داشته باشند، اما اکثراً در عرض 12 تا 48 ساعت کک‌ها را نابود می‌کنند. در کل خاطرتان باشد که دامپزشک بنابر شرایط حیوان می‌تواند موثرترین درمان موضعی را برای پت تجویز کرده و در پیش بگیرد.
  • پودر، اسپری و قلاده ضد کک و کنه هم می‌توانند در صورت تماس با کنه و کک در گربه، آن‌ها را از بین ببرند و هم برای دفع و جلوگیری از آلودگی مجدد گربه به این انگل‌ها کاربرد دارند. البته فراموش نکنید که گاهی تاثیرات مخرب پودر، اسپری و قلاده، بیشتر از مزایای آن‌ها است، البته اگر از محصولات بی‌کیفیت استفاده شود و این محصولات به صورت خودسرانه مصرف شوند. مثلاً پودرهای بی‌کیفیت از بین برنده کنه و کک در گربه ممکن است باعث تغییرات رفتاری در حیوان شوند، یا مثلاً قلاده‌های ضد کک در گربه به غیر از اینکه ممکن است به حیوان صدمه بزنند، تنها موجب از بین بردن کک‌های گردن گربه می‌شوند. پس باید حتماً گربه را نزد دامپزشک ببرید تا بتوانید بهترین انتخاب را برای او داشته باشید.
  • شامپوهای ضد کک و کنه هم که برای از بین بردن و جلوگیری از تکثیر کنه و کک در گربه مفید هستند، به صورت موضعی روی پوست و موی حیوان زده شده و بعد با آب شسته می‌شوند. اما از آنجا که مهم است که ترکیبات شامپو طوری باشد که برای گربه مضر نباشد، لازم است بر اساس نظر دامپزشک و متناسب با شرایط و نیاز گربه نسبت به خرید شامپوی ضد کک و کنه برای پت اقدام کنید.

درمان‌های خانگی

جالب است بدانید که با برخی از روش‌های خانگی هم می‌توان تا حدودی بر این انگل‌ها غلبه کرد و کنه و کک در گربه را از بین برد. این روش‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • از آنجا که کک‌ها از بوی سدر خوششان نمی‌آید، شما می‌توانید در اطراف مکان استراحت گربه یا حتی در باغچه، سدر بگذارید تا مانع از حضور آن‌ها در محیط زندگی گربه شوید.
  • چون آب لیمو حاوی ماده‌ای به نام اسید سیتریک است، می‌تواند برای از بین بردن کنه و کک در گربه مفید باشد. به این منظور باید ابتدا یک یا دو تکه لیمو را خرد کرده و بجوشانید و مدتی در دمای اتاق قرار دهید. سپس آب آن را گرفته و با یک بطری اسپری روی بدن گربه بپاشید. این کار را بدون اینکه آب لیمو به چشم گربه برخورد کند انجام دهید تا شاهد از بین رفتن این موجودات مزاحم باشید. البته اگر گربه شما از این کار خوشش نمی‌آید، می‌توانید شانه را به آب لیمو آغشته کنید و روی بدن حیوان بکشید. 
  • مخلوط دو به یک آب و سرکه و چندین بار اسپری کردن آن روی بدن گربه و جایگاه حیوان نیز می‌تواند برای نابودی کنه و کک در گربه موثر باشد.
  • گفته می‌شود که اگر اسطوخودوس را که به عنوان یک ماده آرامبخش شناخته می‌شود از یک شب قبل در آب بخیسانید و آب باقی مانده آن را روی بدن گربه اسپری کنید، کک در گربه از بین می‌رود. همچنین اسپری کردن چای بابونه دم کشیده و خنک روی بدن گربه نیز می‌تواند این موجودات مزاحم را نابود کند.

در کل فراموش نکنید که درست است این روش‌های خانگی می‌توانند موثر واقع شوند، اما به هیچ وجه جای محصولات درمانی و دارویی ضد کک که توسط دامپزشک تجویز می‌شوند و برخی از آن‌ها در مراکز معتبری مثل بازار آنلاین سلوری هم عرضه می‌شوند نمی‌گیرند.

درمان خانگی کک در گربه

آیا انتقال کک گربه به انسان امکان پذیر است؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله اگر انسان با گربه‌ای که کک دارد، ارتباط مستقیم و زیادی داشته باشد می‌تواند به کک دچار شود؛ چرا که این موجود موذی می‌تواند تا ده‌ها برابر جثه‌اش بپرد و در نتیجه ممکن است روی بدن انسان به خصوص نواحی ساق و مچ پا قرار بگیرد و او را آلوده کند.

پس توجه کنید که اگر علائم زیر را دارید، احتمالاً شما هم به انگل کک در گربه دچار شده‌اید و باید به فکر درمان باشید:

  • وجود جای نیش کوچک، قرمز و برجسته
  • قرمز شدن سطح پوست و خارش شدید محل گزش
  • برجسته و جوش مانند شدن جای نیش و حتی زخم شدن و عفونت کردن آن در اثر خارش زیاد
  • احتمال بروز واکنش آلرژیک در برخی از انسان‌ها مثل سرگیجه، سخت نفس کشیدن، حالت تهوع و درد در قفسه سینه

معمولاً شستشوی جای نیش کک در بدن انسان با آب و صابون، قرار دادن کیسه یخ روی محل تورم و استفاده از پمادهای ضد خارش مثل آنتی هیستامین و هیدروکورتیزون می‌توانند انسان را از شر این مشکل خلاص کند. ولی در هر حال چون کک‌ در گربه به راحتی می‌تواند روی بدن انسان بپرد، راه مطمئنی برای جلوگیری از بروز این انگل در انسان وجود ندارد.

ولی با این وجود بررسی مرتب بدن گربه، پوشیدن دستکش در حین تماس با گربه‌های خیابانی و استفاده از ترکیبات پیشگیری کننده از انگل‌های پوستی که در فروشگاه‌های محصولات حیوانات خانگی مثل بازار پت شاپ اینترنتی سلوری فروخته می‌شوند، می‌توانند تا حدی احتمال انتقال کک به انسان را کاهش دهند.

عوارض کک و کنه در گربه

همانطور که حتماً متوجه شده‌اید کنه و کک در گربه جز رایج‌ترین و گاهی خطرناک‌ترین انگل‌های گربه هستند که نه تنها باعث بروز مشکلاتی مثل سوزش و خارش پوست، عفونت‌های پوستی و … در گربه می‌شوند، بلکه حتی می‌توانند انسان‌ها را هم آلوده کنند.

بنابراین باید روش‌های پیشگیری مثل تمیز کردن و جارو کردن منظم خانه، شستن مرتب جای خواب و ملحفه‌های گربه و … برای جلوگیری از بروز کک و کنه در گربه یا انسان را جدی بگیرید، چون اگر کک و کنه به محیط زندگی شما وارد شوند، از بین بردن آن‌ها سخت و زمانبر است. بنابراین لازم که با عوارض کنه و کک در گربه آشنا شوید تا موارد پیشگیری را جدی‌تر بگیرید. این عوارض شامل موارد زیر هستند:

  • بروز تب کیو (Q Fever) ناشی از کنه در گربه با علائمی مثل تب شدید، بی اشتهایی، ضعف و بی حالی، سقط جنین در گربه باردار و تشنج
  • ابتلا به بیماری ارلشیوز ناشی از کنه در گربه با علائمی مانند استفراغ، اسهال، تورم غدد، بی حالی، بی اشتهایی، تورم مفاصل، ترشحات چشمی و …
  • امکان ابتلای حیوان به بیماری‌های دیگر ناشی از کنه مثل بیماری لایم و تب خالدار کوه‌های راکی
  • امکان ابتلای حیوان به انگل روده در صورت کک گزیدگی
  • امکان بروز عفونت پوستی یا درماتیت آلرژی ناشی از کک گزیدگی در حیوان
  • ایجاد کم خونی به خصوص در بچه گربه‌ها و گربه‌های مسن

وجود کک و کنه در گربه‌ ها

سخن آخر

همانطور که متوجه شدید عدم پیشگیری یا درمان به موقع کنه و کک در گربه می‌تواند صدمه‌های زیادی به حیوان و حتی صاحب او وارد کند. بنابراین لازم است که استفاده از انواع ضد کک و کنه گربه جدی گرفته شود تا این مشکلات به حداقل برسد. حالا از آنجا که این محصولات باید از فروشگاهی معتبر خریداری شوند تا خیال صاحب حیوان از بابت کیفیت و میزان تاثیرگذاری آن‌ها آسوده باشد، ما به شما بازار آنلاین محصولات حیوانات خانگی سلوری را پیشنهاد می‌کنیم.

شما با گشت و گذار در سایت سلوری می‌توانید با چند کلیک ساده این محصولات را از بهترین برندها سفارش دهید و در اسرع وقت درب منزل تحویل بگیرید و سلامت پت خود را بیمه کنید!

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا