بهداشت و سلامت گربهمقالات گربه

لیست انواع بیماری‌های گربه در سنین و نژادهای مختلف

آیا شناختی از بیماری های گربه دارید؟ آیا می‌دانید داشتن اطلاعات درباره انواع بیماری در گربه برای هر یک از صاحبین گربه و دوستداران این حیوان واجب است تا بتوانند در مواقع لزوم اقدامات لازم از قبیل مراجعه به موقع به دامپزشک را انجام دهند و از وقوع اتفاقات بدی مثل مرگ گربه جلوگیری کنند؟

لازم است بدانید که شما حتی با خرید محصولات مورد نیاز گربه از مراجع معتبر مثل بازار پت شاپ آنلاین سلوری هم می‌توانید شرایط بهتری را برای نگهداری گربه فراهم کنید و چه بسا امکان ابتلای آن به برخی از بیماری‌‌ها را کاهش دهید. پس اگر قصد دارید با با زیر و بم بیماری های گربه آشنا شوید، خواندن این مقاله را از دست ندهید.

انواع بیماری های گربه

شناخت انواع بیماری های گربه برای صاحب حیوان بسیار مهم است، زیرا به سلامت و بهداشت این حیوان خانگی ارتباط دارد و باعث می‌شود که فرد در مواقع اضطراری بتواند واکنش به موقع و مناسبی از خود نشان دهد. در واقع چون بعضی از انواع بیماری در گربه شایع‌تر هستند و می‌توانند سلامت آن را به شکل جدی به خطر بیاندازند، پس شناخت آن‌ها ممکن است که به صاحب حیوان کمک کند که سریع‌تر بتواند نسبت به درمان حیوان اقدام کند و جلوی مشکلات بعدی را بگیرد. از جمله عواملی که می‌تواند در شناخت و درمان بیماری های گربه موثر باشد باید به موارد زیر اشاره کرد:

  1. تشخیص نشانه‌ها و علائم بیماری گربه مثل توجه به تغییرات رفتاری و غذایی، مشکلات تنفسی، مشکلات دستگاه گوارش و …
  2. مراقبت اصولی و رعایت بهداشت حیوان با داشتن برنامه منظم واکسیناسیون، محافظت از گربه در برابر عوامل خطرناکی مثل تماس با سایر گربه‌های بیمار، انجام معاینات دوره‌ای و …
  3. توجه به سلامت و کیفیت خوراک پت از طریق خرید غذای آن از مراکز معتبری مثل بازار آنلاین سلوری
  4. و مهم‌تر از همه مراجعه به دامپزشک متخصص برای چکاپ دوره‌ای یا مشاهده نشانه‌ها و علائم بیماری

حالا برای اینکه بیشتر با انواع بیماری های گربه آشنا شوید، در این بخش درباره بیماری‌‌های شایع بچه گربه‌ها، گربه‌های بالغ، گربه‌های خانگی و گربه‌های خیابانی بیشتر صحبت می‌کنیم. پس با ما همراه باشید.

انواع بیماری های گربه

بیماری های شایع در بچه گربه‌ها

بچه گربه‌ها هم مثل هر موجود زنده دیگری به بیماری مبتلا می‌شوند. اما در این بین برخی بیماری های گربه رایج‌تر و حتی خطرناک‌تر هستند که در این قسمت به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

  1. عفونت دستگاه تنفسی فوقانی یکی از شایع‌ترین بیماری‌ ها در بچه گربه‌ها است که بر اثر عوامل ویروسی مثل هرپس ویروس نوع 1 گربه و کلسی ویروس گربه یا عوامل باکتریایی مثل مایکوپلاسما پدید می‌آید. از جمله علائم این بیماری که می‌تواند به گربه‌های بالغ هم سرایت کند، باید به عطسه، سرفه، آبریزش چشم و بینی، تنگی نفس، بی حالی و بی اشتهایی اشاره کرد که البته به کمک دامپزشک و مصرف داروهای آنتی بیوتیک، داروهای چشمی و ضد ویروسی و همچنین انجام کارهایی مثل پاک کردن ترشحات چشم و بینی حیوان با پارچه مرطوب گرم و … بچه گربه می‌تواند این بیماری را پشت سر بگذارد و سلامتیش را به دست بیاورد.
  2. یکی دیگر از رایج‌ترین انواع بیماری در گربه در این سن مربوط به کرم‌ها و تک یاخته‌های روده‌ای مثل کرم‌های گرد و قلاب دار است که باعث بیماری انگلی در بچه گربه می‌شوند. این کرم‌ها که بلافاصله پس از تولد یا از طریق شیر مادر یا تماس با محیط‌های آلوده به این حیوان خانگی منتقل می‌شوند و علائمی مثل کاهش وزن، استفراغ، اسهال و کم آبی بدن را به همراه دارند، توسط دامپزشک و از طریق بررسی نمونه مدفوع بچه گربه در زیر میکروسکوپ تشخیص داده شده و عموماً با تجویز داروهای کرم زدا درمان می‌شوند.
  3. وجود کنه در گوش و کک در بچه گربه‌ها هم از دیگر بیماری‌های شایع و مسری این پت هستند. شایع‌ترین علامت وجود کنه در گوش بچه گربه، ترشح سیاه و قهوه‌ای در گوش او است که باعث خارش و گاهی زخم و التهاب در اطراف سر و گردن حیوان می‌شود و باید با دارو درمانی از بین بروند. از طرف دیگر حمله کک‌ها به جثه کوچک بچه گربه می‌تواند باعث کم خونی این حیوان خانگی شود. بنابراین هم باید طبق نظر دامپزشک از داروی مخصوص استفاده کرد و هم مواردی از قبیل جارو کشیدن محیط، شستن ملافه‌های حیوان و انسان و … را رعایت کرد تا از بروز آن پیشگیری شود.
  4. یکی از بیماری‌ های ویروسی رایج در بین گربه‌ها، بیماری کلسی ویروس است که به خصوص برای بچه گربه‌هایی با سیستم ایمنی ضعیف می‌تواند حتی کشنده باشد. این مدل از بیماری های گربه، بیشتر دستگاه تنفس و گوارش حیوان را درگیر می‌کند و علاوه بر بروز مشکلات گوارشی و تنفسی می‌تواند باعث تحلیل رفتن لثه و دندان و ایجاد زخم‌های عمیق در ناحیه صورت حیوان شود. عدم توجه به این بیماری که با روش‌هایی مثل مایع درمانی، آنتی بیوتیک تراپی، استفاده از ویتامین‌ها و دهان شویه برای زخم‌های دهانی درمان می‌شود، می‌تواند باعث گسترش عفونت و در نتیجه مرگ حیوان شود.
  5. یکی از دیگر بیماری‌ های خطرناک ویروسی که به خصوص در بین بچه گربه‌ها رایج است بیماری پنلوکوپنی است که اگر درمان نشود، حیوان را از بین می‌برد. این بیماری که بعد از یک هفته خودش را نشان می‌دهد، دارای علائمی مثل اسهال، استفراغ، بی حالی، بی اشتهایی است و به وسیله کیت‌های تشخیصی، نمونه‌گیری و پی سی آر قابل تشخیص است. همچنین برای درمان آن می‌توان از مایع درمانی و آنتی بیوتیک تراپی استفاده کرد و در کنار آن سیستم ایمنی بچه گربه را نیز تقویت نمود.
  6. اسهال که یکی از متداول‌ترین بیماری‌ های بچه گربه است می‌تواند یا به دلیل مواردی مثل استرس‌های ناشی از جدایی مادر و فرزند، تغییر در رژیم غذایی، نقل مکان به محیط جدید و دیدن افراد ناآشنا ایجاد شود یا بر اثر انگل‌های روده‌ای، عفونت‌های باکتریایی و ویروسی، اختلالات ایمنی و … رخ دهد. اگر بر اثر مورد اول باشد، معمولاً مشکل با کاهش استرس حیوان و مصرف مکمل‌های پروبیوتیک حل می‌شود، اما در حالت دوم به خصوص زمانی که اسهال شدید است باید حتماً به دامپزشک مراجعه کرد.
  7. عفونت قارچی درماتوفیتوز که در بچه گربه‌ها شایع‌تر است، نوعی قارچ پوستی است که باعث ریزش مو، پوسته پوسته شدن و خارش پوست می‌شود و معمولاً تشخیص آن با کشت نمونه یا بررسی مستقیم زیر میکروسکوپ انجام می‌شود تا دامپزشک بتواند داروی مناسبی برای درمان آن تجویز کند.

انواع بیماری بچه گربه

بیماری های شایع در گربه‌های بالغ

بسیاری از بیماری‌ های بچه گربه‌ها در گربه‌های بالغ هم دیده می‌شود، اما برخی از بیماری های گربه در گربه‌های بالغ شایع‌تر هستند که در این قسمت به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  1. یکی از رایج‌ترین بیماری های گربه بالغ مربوط به بیماری‌های التهاب و عفونت مثانه، سنگ کلیه و مثانه و نارسایی کلیوی حیوان است که می‌تواند باعث کم شدن میزان ادرار، بی رنگ شدن یا وجود خون در ادرار، لیسیدن ناحیه ادراری توسط حیوان، تقلا در هنگام ادرار کردن و در کل التهاب و ناراحتی در بخش دستگاه ادراری گربه شود. دامپزشک برای تشخیص این بیماری های گربه می‌تواند بنابر شرایط از نمونه ادرار حیوان، آزمایش خون، سونوگرافی و … کمک بگیرد و با استفاده از داروهای آنتی بیوتیک، داروهای ضد اسپاسم برای خروج راحت‌تر ادرار و اصلاح رژیم غذایی حیوان به درمان بیماری بپردازد. همچنین صاحبین حیوان نیز می‌توانند با مدیریت وزن، تمیز نگه داشتن بستر و کاهش عوامل استرس زا برای گربه، امکان بروز این مشکلات را کاهش دهند.
  2. ویروس نقص ایمنی گربه‌ها یا FIV یکی دیگر از شایع‌ترین بیماری‌ های گربه از نوع ویروسی است که اگر گربه شما با گربه‌ای که چنین بیماری دارد در تماس باشد به آن مبتلا می‌شود. ویروس FIV مستقیماً باعث ضعف سیستم ایمنی حیوان شده و در نتیجه گربه علائمی مثل لاغری، بی اشتهایی، استفراغ، تب، عفونت دهان و لثه، عفونت چشم و تورم ناشی از بیماری‌های زمینه‌ای را نشان می‌دهد. از آنجا که درمانی برای این بیماری وجود ندارد و تنها با دارو می‌توان تا حدودی از مزمن شدن آن جلوگیری کرد، بهترین راه پیشگیری، واکسینه کردن گربه در برابر FIV است.
  3. بیماری‌ ها و عفونت‌های دندان و لثه جز متداول‌ترین و در عین حال دردناک‌ترین بیماری های گربه بالغ هستند. برخی از علائم این بیماری در گربه بالغ شامل کاهش اشتها، تغییر حالت جویدن غذا، سخت غذا خوردن، تغییر رنگ لثه‌ها، قرمز و متورم شدن دهان، بوی بد دهان، افزایش تراوش آب از دهان، از دست دادن ناگهانی دندان، مالش صورت توسط حیوان و تورم یک طرف صورت او هستند. بنابراین باید مسواک زدن، جرم‌گیری دوره‌ای دندان‌ها و استفاده از اسباب بازی‌های جویدنی گربه را جدی بگیرید تا بتوانید از بروز این مشکل جلوگیری کنید.
  4. دیابت که بیشتر گربه‌های چاق را درگیر می‌کند به دلیل کمبود انسولین اتفاق می‌افتد و گربه را دچار علائمی مثل کاهش وزن علی رغم اشتهای زیاد، مصرف زیاد مایعات و افزایش ادرار، بی حالی و خواب آلودگی زیاد، تنفس غیر عادی و حتی گاهی اسهال و استفراغ می‌کند. ضمناً چون قند اضافی در خون وارد ادرار حیوان می‌شود و باکتری‌ها از این قند تغذیه می‌کنند، پس دیابت گربه می‌تواند ریسک ابتلا به عفونت دستگاه ادراری در این پت را نیز افزایش دهد. بنابراین برای مدیریت دیابت که از جدی‌ترین بیماری های گربه است باید از رژیم غذایی مناسب برای کنترل وزن پت و تزریق انسولین زیر نظر دامپزشک استفاده کرد.
  5. سرطان سیستم لنفاوی، سرطان خون و سرطان سینه را می‌توان از رایج‌ترین سرطان‌ها و بیماری های گربه دانست که باعث بروز علائمی مثل تورم بدن، ضعف و بی حالی، اسهال، کم شدن وزن سریع، مشکلات تنفسی و بی اختیاری ادراری در این حیوان خانگی می‌شوند. بنابراین دامپزشک برای تشخیص این بیماری از آزمایش خون، عکسبرداری با اشعه ایکس و سونوگرافی با برداشت نمونه از بافت بدن حیوان کمک می‌گیرد تا بتواند بهترین درمان برای گربه بالغ در پیش بگیرد.
  6. یکی دیگر از انواع بیماری های گربه که بسیار هم شایع است و بیشتر با افزایش سن، خودش را نشان می‌دهد، بیماری مزمن کلیوی است که بر اثر عوامل مختلفی مثل مسمومیت، ضربه به بدن حیوان و انواع عفونت‌ها رخ می‌دهد و با علائمی همچون افزایش تشنگی، تکرر ادرار، استفراغ، اسهال، کم شدن اشتها و کاهش وزن همراه است. روش تشخیص این بیماری هم آزمایش خون و ادرار و عکس برداری با اشعه ایکس یا سونوگرافی که البته همیشه هم به درمان ختم نمی‌شود و تنها با رژیم غذایی مناسب، نوشیدن مایعات زیاد توسط گربه و … این بیماری را کنترل کرد.
  7. ورم ملتحمه، آب مروارید، عفونت چشمی، زخم قرنیه، آب سیاه و بیماری‌های شبکیه جز مشکلات چشمی در گربه‌ها است که با علائمی مثل آبریزش و افزایش ترشح از چشم‌ها، سفید یا قرمز شدن چشم و پلک حیوان، چنگ زدن به چشم، قی کردن چشم و ایجاد یک پرده پلک مانند در چشم همراه است و دامپزشک بر اساس همین نشانه‌ها می‌تواند نوع بیماری چشمی گربه را تشخیص دهد.

اما از دیگر بیماری های گربه بالغ می‌توان به پرکاری تیروئید که باعث استفراغ، اسهال، افزایش ادرار و تشنگی، کاهش وزن با وجود اشتهای زیاد، افزایش ضربان قلب و فشار خون می‌شود و بیماری قلبی که موجب شنیدن صدای غیر طبیعی از قلب، تنگی نفس، افزایش تعداد تنفس و … می‌شود اشاره کرد که این بیماری‌ های رایج هم باید حتماً توسط دامپزشک متخصص بررسی و درمان شوند.

انواع بیماری های گربه بالغ

بیماری های رایج در گربه‌های خانگی

یکی از مهم‌ترین اقدامات برای اینکه بتوان به بهترین شکل ممکن از گربه‌های خانگی نگهداری کرد و از بسیاری از بیماری‌ها و مرگ و میر آن‌ها پیشگیری کرد، این است که با متداول‌ترین انواع بیماری های گربه خانگی آشنا شوید. این بیماری‌های رایج شامل موارد زیر هستند:

  1. انواع سرطان پوست، سرطان لنفو سارکوم و سرطان خون و دستگاه گوارش که با علائمی مثل التهاب، کاهش وزن، تغییرات رفتاری، اسهال یا استفراغ، لکه‌ها و زخم‌های پوستی و … همراه هستند.
  2. اسهال هم یکی از بیماری های گربه است که بیشتر به دلیل تغییر یک باره رژیم غذایی یا مشکلات گوارشی رخ می‌دهد.
  3. رایج‌ترین بیماری های گربه شامل انواع عفونت‌ها مثل عفونت ریه، عفونت لثه و دندان و عفونت چشم حیوان می‌شود که در صورت عدم توجه می‌توانند بسیار خطرناک باشند.
  4. بیماری دستگاه ادراری که باعث ناله حیوان در هنگام ادرار کردن، تکرر ادرار و لیس زدن بیش از اندازه محل ادرار می‌شود از دیگر بیماری های گربه خانگی است و باید سریعاً درمان شود.
  5. بیماری‌های کلیوی که باعث ناتوانی کلیه برای دفع سموم می‌شود و حیوان علائمی مثل تکرر ادرار، وجود لخته خون در ادرار و افزایش مصرف مایعات را نشان می‌دهد.
  6. چون گربه‌ها موجوداتی پر جنب و جوش هستند، پس شکستگی ناشی از پرت شدن از بالکن یا طبقات بالایی ساختمان‌های مرتفع می‌تواند برای آن‌ها پیش بیاید و سلامتیشان را تهدید کند.
  7. چون گربه‌های خانگی تحرک کمتری دارند و گاهی غذای بیش از حدی هم مصرف می‌کنند، دچار چاقی بیش از حد و بیماری‌هایی مثل دیابت می‌شوند.
  8. دیابت هم یکی دیگر از بیماری های گربه خانگی است که در نتیجه نقص تولید انسولین، قند خون حیوان افزایش پیدا می‌کند. بنابراین اگر به آن رسیدگی نشود، می‌تواند حیوان را درگیر مشکلات زیادی کند.
  9. از دیگر انواع بیماری های گربه خانگی باید به کم خونی آن‌ها اشاره کرد که ابتدا با ضعف و بی حالی شروع شده و در ادامه می‌تواند حتی تنفس پت را هم دچار مشکل کند.
  10. آنفولانزا هم از دیگر بیماری های گربه‌های خانگی است و علائمی مثل تب، کم اشتهایی، بی حالی و استفراغ را به همراه دارد. بنابراین اگر قصد داشتید در این دوره از غذایی مثل سوپ گربه استفاده کنید، می‌توانید به فروشگاه‌های معتبری مثل بازار آنلاین سلوری اعتماد کنید.

شایع‌ترین بیماری ها در گربه‌های خیابانی

از آنجا که گربه‌های خیابانی، زیاد در محیط‌های آلوده قرار می‌گیرند و دسترسی به مراقبت‌های پزشکی ندارند، درصد ابتلای آن‌ها به بیماری‌ های گربه بیشتر است. لذا اگر قصد دارید به آن‌ها کمک کنید یا آن‌ها را به سرپرستی بگیرید، باید ابتدا با بیماری های گربه خیابانی آشنا شوید تا علاوه بر تهیه خوراکی‌های باکیفیت و سالم برای آن‌ها از پت شاپ‌های مطمئن مانند بازار آنلاین محصولات حیوانات خانگی سلوری، چم و خم مراقبت از آن‌ها را بهتر یاد بگیرید.

  1. بیماری‌ های عفونی مثل عفونت‌های دستگاه تنفسی یا عفونت‌های پوستی که خیلی اوقات با واکسیناسیون می‌توان از بروز آن‌ها جلوگیری کرد.
  2. بروز بیماری‌ های کلیوی به خصوص در گربه‌های مسن که در نتیجه آن، سم‌های بدن از طریق ادرار خارج نشده و به خون حیوان برمی‌گردد.
  3. سرطان‌هایی مثل سرطان سیستم لنفاوی نیز در بین گربه‌های خیابانی شایع است.
  4. اسهال را می‌توان یکی از شایع‌ترین انواع بیماری های گربه خیابانی دانست که ممکن است بر اثر تغییر رژیم غذایی گربه رخ دهد و البته خود اسهال می‌تواند زنگ خطری برای نمایش ابتلای حیوان به بیماری‌های دیگر باشد که باید مورد بررسی قرار بگیرد.
  5. جنب و جوش بیش از حد و پرش گربه‌ها به خصوص گربه‌های خیابانی از سطوح مختلف باعث شکستگی اندام آن‌ها می‌شود که هر چه سریع‌تر باید برای درمان آن‌ها اقدام کرد چون عدم توجه به شکستگی‎ها موجب بروز مشکلات جدی‌تر برای حیوان می‌شود.
  6. محیط آلوده زندگی گربه‌های خیابانی موجب رشد بیشتر کک و کنه روی بدن گربه می‌شود که با بروز علائمی مثل خارش شدید، لیسیدن بیش از حد گربه، ریزش موی خطی و سکه‌ای و … می‌توان به وجود آن‌ها پی برد و هر چه سریع‌تر باید برای درمان آن‌ها اقدام کرد.
  7. بسیاری از گربه‌های خیابانی به دلیل عدم دسترسی به خوراکی‌های مناسب به دیابت مبتلا هستند و بعضاً حتی نیاز به تزریق انسولین دارند.
  8. عفونت دهان و دندان هم از رایج‌ترین بیماری های گربه‌های خیابانی است. بنابراین اگر قصد نگهداری از آن‌ها را دارید باید حتماً به سلامت و بهداشت دهان و دندانشان رسیدگی کنید.
  9. اگر در گربه خیابانی علائم رایجی مثل درد در زمان ادرار، تکرر ادرار، وجود خون در ادرار و … دیدید، حتماً او را نزد دامپزشک معالج ببرید؛ چرا که احتمالاً به بیماری دستگاه ادراری دچار شده است.

بیماری های گربه خیابانی

انواع بیماری های گربه در نژادهای مختلف

با توجه به اینکه گربه‌های نژادهای مختلف از نظر ویژگی‌های فیزیکی، ژنتیکی و رفتاری با هم فرق دارند، پس هر کدام از آن‌ها ممکن است که نسبت به برخی از بیماری های گربه حساس‌تر باشند. لذا در این قسمت به بررسی بیماری‌های نژادهای مختلف گربه می‌پردازیم تا شما به عنوان صاحب حیوان بهتر بتوانید بیماری‌ های نژاد گربه خود را بشناسید و آن‌ها را مدیریت کنید.

بیماری های شایع در نژاد گربه اسکاتیش

یکی از شایع‌ترین بیماری‌ های گربه نژاد اسکاتیش، عفونت گوش و ناشنوایی آن‌ها است؛ چرا که ساختار گوششان به شکلی است که اجسام خارجی و باکتری‌ها به راحتی می‌توانند به درون آن نفوذ کنند و در نتیجه باعث آسیب به گوش این حیوان شوند. همچنین ناهنجاری استئوکندرو دیسپلازی هم جز بیماری‌ های رایج این نژاد است که بر اثر جهش ژنتیکی رخ می‌دهد که علائمی مثل سفت شدن دم و غیر قابل انعطاف شدن آن، لنگش حیوان در پای عقب و درد در ناحیه مفاصل حیوان را در پی دارد که هر چه سن گربه بالاتر می‌رود، آسیب‌های مفصلی این بیماری هم بیشتر می‌شود.

از دیگر بیماری های گربه نژاد اسکاتیش باید به کاردیومیوپاتی هایپرتروفیک (بیماری قلبی) که باعث ضخیم شدن دیواره‌های قلب می‌شود و همچنین افسردگی در این نژاد در صورت عدم توجه به حیوان و بازی نکردن با او اشاره کرد.

بیماری‌های شایع در نژاد گربه پرشین

از جمله بیماری های گربه نژاد محبوب پرشین باید به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ریزش اشک مادرزادی به دلیل نامنظم قرار گرفتن مژه‌ها، برگشتن پلک به سمت داخل یا نداشتن پلک یا ریزش اشک اکتسابی به دلیل وجود جسم خارجی در قرنیه یا ملتحمه، تومورهای پلک، التهاب پلک، ورم ملتحمه و زخم قرنیه
  2. جدا شدن قرنیه که گاهی به دلیل عفونت‌های ویروسی یا التهاب و زخم قرنیه رخ می‌دهد و علائمی مانند ریزش اشک، زدن لکه قهوه‌ای و سیاه در چشم، ترس از نور و اسپاسم عضلات چشم را به همراه دارد.
  3. داشتن کلیه پلی کیستیک که هر چه گربه پرشین بزرگ‌تر می‌شود، کیست‌های او نیز در بافت کلیه بزرگ‌تر شده و موجب نارسایی کلیه می‌شوند. اگر گربه پرشین به این بیماری که علائمی مثل بدحالی، کاهش وزن، اسهال، افزایش ادرار، بزرگ شدن کلیه دارد و درمانی ندارد مبتلا باشد، باید از تولید مثل او جلوگیری شود تا این بیماری به صورت ارثی به گربه‌های نوزاد منتقل نشود.
  4. سندرمی به نام چدیاک هیگاشی که فقط گربه‌های پرشین آبی خاکستری را درگیر می‌کند، باعث رنگ پریدگی پوشش بدن، نقص در عملکرد گلبول‌های سفید، بروز عفونت باکتریایی و اختلال در ملانین‌های چشم گربه پرشین می‌شود.
  5. ایجاد سنگ اگزالات کلسیم در مجاری ادراری گربه‌های پرشین به خصوص گربه‌های میان سال به وفور رخ می‌دهد. این نوع از بیماری های گربه به خصوص در گربه‌هایی که در رژیم غذایی خود از کلسیم، پروتئین و سدیم بالا استفاده می‌کنند، بیشتر دیده می‌شود. علائم کلی این بیماری نیز شامل درد در هنگام ادرار کردن، تکرر ادرار، وجود خون در ادرار اشاره کرد و برای درمان آن بیشتر از رژیم‌های غذایی خاص استفاده می‌شود.

ضمناً از دیگر انواع بیماری در گربه نژاد پرشین می‌توان بدفرم بودن فک‌ها، مشکل تنفسی به دلیل سوراخ‌های کوچک بینی و مسطح بودن صورت، حساسیت به گرما و کچلی موضعی اشاره کرد.

بیماری های شایع در نژاد گربه بریتیش

گربه نژاد بریتیش هم مثل هر نژاد دیگری بیماری‌های مخصوص به خود را دارد که در صورت مراقبت اصولی و چکاپ‌های به موقع می‌توان آن‌ها را تا حدودی مدیریت کرد و به سلامتی حیوان کمک نمود.

  1. چون نژاد بریتیش، مستعد چاقی است و این عامل می‌تواند حیوان را به دیابت مبتلا کند، پس باید رژیم غذایی مناسبی برای او در نظر گرفت و خوراک او را از پت شاپ‌های معتبر مثل بازار اینترنتی سلوری تهیه کنید.
  2. بیماری کلیه پلی کیستیک یکی دیگر از بیماری های گربه بریتیش است که باعث ایجاد کیست در بدن گربه و نارسایی این اندام شده و از طریق آزمایش ژنتیک و سونوگرافی تشخیص داده می‌شود.
  3. ضخیم شدن ماهیچه قلب گربه بریتیش که باعث کاهش پمپاژ خون، لخته شدن و نارسایی قلبی در گربه می‌شود را به اسم بیماری کاردیومیوپاتی می‌شناسند که با کمک سونوگرافی و نوار قلب تشخیص داده می‌شود.
  4. این گربه‌ها مستعد ابتلا به پرکاری تیروئید نیز هستند و در اثر آن دچار علائمی مثل نفس نفس زدن و کاهش وزن می‌شوند که برای درمانشان باید از جراحی و دارو استفاده کرد.
  5. از علل بروز التهاب مثانه‌ که یکی از بیماری های گربه بریتیش است، باید به استرس، سنگ مثانه و عفونت باکتریایی اشاره کرد که خودش را با علائمی مثل تکرر ادرار و وجود خون در ادرار نشان می‌دهد.
  6. یکی از دیگر انواع بیماری های گربه نژاد بریتیش، بیماری و التهاب لثه است که در این حالت حیوان دچار قرمزی لثه و بوی بد در دهانش می‌شود.

بیماری های گربه بریتیش

بیماری های گربه برای انسان

یکی از مهم‌ترین موارد در نگهداری گربه‌ها، شناخت بیماری‌ های گربه قابل سرایت به انسان است. به خصوص در شرایطی که صاحب حیوان بیماری زمینه‌ای و نقص سیستم ایمنی دارد یا باردار است، اهمیت این موضوع دو چندان می‌شود چون ممکن است این بیماری‌های مشترک خطرات زیادی از قبیل بروز مشکلات تنفسی، دردهای عضلانی، التهاب چشم و … برای فرد داشته باشند. برخی از این بیماری‌ های گربه شامل هاری، توکسوپلاسموز، بیماری خراش گربه، طاعون، تب Q و انگل‌های خارجی، سالمونلوز می‌شوند که قابلیت سرایت به انسان را دارند.

سخن آخر

در انتهای این مطلب به جرئت می‌توانیم بگوییم که تغذیه سالم گربه می‌تواند تا حدودی بچه گربه‌ها، گربه‌های بالغ و گربه‌های خیابانی را در برابر بیماری های گربه مقاوم کند و از بروز آن‌ها پیشگیری کند. حالا این خوراک سالم را از کجا بخریم؟

شما با خیال راحت می‌توانید به بازار آنلاین سلوری اعتماد کنید و غذای مورد نیاز گربه خود را از بین انواع مدل‌ها و برندهای معتبر فروشگاه‌های همکار سلوری با قیمتی ارزان خریداری کنید. پس برای اینکه خاطره خوشی از خرید اینترنتی محصولات حیوانات خانگی در ذهن شما ثبت شود و سفارشتان را سریعاً دریافت کنید، همین حالا سری به سایت سلوری بزنید و سفارش خود را با چند کلیک ساده ثبت کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا