غذای گربهمقالات گربه

روزانه به گربه‌ها چقدر غذا بدهیم؟

یکی از سوالاتی که ذهن اکثر صاحبین گربه را به خود مشغول کرده این است که میزان غذای گربه در طول روز باید چقدر باشد؟ یکی از مهم ترین عوامل در پاسخ به چنین سوالی در نظر گرفتن سن حیوان است که آیا بچه گربه است یا بالغ شده، چون این دو گروه تا حدودی نیازهای غذایی متفاوتی دارند. بنابراین اولاً در نظر داشته باشید برای اینکه بتوانید نیاز غذایی گربه‌ها را به بهترین شکل ممکن برطرف کنید باید خرید خوراک آن‌ها از مراکز معتبری مثل بازار آنلاین سلوری انجام دهید و دوماً این مقاله را تا انتها مطالعه کنید تا متوجه شوید که مقدار غذای گربه در روز بر اساس عوامل مختلف از چه قرار است!

میزان غذای بچه گربه در طول روز چقدر است؟

اصولاً برای تعیین میزان غذای گربه باید به مواردی از جمله سن، جثه، نژاد، وزن و فعالیت فیزیکی حیوان توجه کرد. بچه گربه‌ها تا حدود 3 تا 4 هفتگی شیر می‌خورند، اما از 1 ماهگی به بعد باید غذا بخورند. بچه گربه‌ها در مقایسه با گربه‌های بالغ فعالیت بیشتری دارند، لذا کالری دریافتی آن‌ها باید حدود 4 برابر بیشتر از کالری دریافتی گربه‌های بالغ باشد. از طرف دیگر بچه گربه‌ها معده کوچکی دارند و به همین دلیل به جای اینکه یک باره مقدار زیادی غذا به آن‌ها دهید، باید میزان غذای گربه را به وعده‌های بیشتر و مقادیر کمتر تقسیم کنید تا این گربه‌ها دچار مشکل نشوند.

همچنین غذای بچه گربه باید حاوی عناصر مفیدی از جمله پروتئین، کربوهیدرات و ویتامین A، D، E و C باشد تا سلامت بدنی حیوان را تضمین کند و موجب رشد او شود. توجه داشته باشید که بچه گربه‌ها باید از غذای مخصوص تر و خشک خود بچه گربه که در مراجع معتبری مثل بازار آنلاین سلوری به فروش می‌رسند تغذیه شوند.

غذای مورد نیاز بچه گربه

میزان پروتئین مورد نیاز بچه گربه

پروتئین یکی از ضروری‌ترین موادی است که باید در رژیم غذایی بچه گربه وجود داشته باشد؛ چرا که گربه‌ها برای دریافت 11 اسید آمینه ضروری که بدنشان توانایی ساخت آن‌ها را ندارد به مواد غذایی حاوی پروتئین نیاز دارند. به همین دلیل باید میزان پروتئین‌های حیوانی غذای بچه گربه مثل گوشت قرمز، ماهی و تخم مرغ بیشتر از پروتئین‌های گیاهی مانند کنجاله سویا و گلوتن ذرت باشد، زیرا ارزش بیولوژیکی پروتئین حیوانی بالاتر از پروتئین گیاهی است.

در واقع بدن بچه گربه برای عملکرد بهتر دستگاه قلبی عروقی، دستگاه تولید مثلی، بینایی و … به این 11 آمینواسید ضروری نیاز دارد. در کل گفته می‌شود که غذای گربه از 5 هفتگی تا 6 ماهگی باید حداقل 30 درصد پروتئین و از 6 ماهگی به بعد حداقل 25 درصد پروتئین داشته باشد.

میزان چربی مورد نیاز بچه گربه

چربی به عنوان یکی از منابع انرژی شناخته می‌شود و استفاده از آن در حد متعادل در میزان غذای گربه در روز می‌تواند به خوش طعم‌تر شدن غذا، رشد و توسعه مغز و سیستم عصبی، حفظ حرارت بدن، سلامت پوست و موی بچه گربه و … کمک کند. در واقع گفته می‌شود که باید حدود 30 تا 35 درصد از میزان غذای گربه در بچگی حاوی منابع چربی سالم باشد. از جمله منابع چربی‌های سالم که باید جزئی از غذای گربه باشند نیز می‌توان به روغن ماهی، روغن کنجد، روغن زیتون، ماهی‌های چرب مثل سالمون، گوشت مرغ، گوشت قرمز و تخم مرغ اشاره کرد.

میزان ویتامین مورد نیاز بچه گربه

ویتامین هم باید جز رژیم غذایی گربه در زمان بچگی باشد؛ چرا که بچه گربه‌ها به ویتامین‌هایی مثل ویتامین A، D، E، K، B12، B6 و C نیاز دارند. پس برای حفظ سلامتی حیوان باید نیازهای ویتامینی بچه گربه توسط غذاهایی مثل گوشت قرمز، ماهی، تخم مرغ، ماست، پنیر و سبزیجات تامین شود.

میزان مواد معدنی مورد نیاز بچه گربه

مواد معدنی هم همچون سایر مواد مغذی باید جزئی از تغذیه گربه باشند تا بتوانند به سلامت و عملکرد بافت‌ها و اعضای بدن حیوان کمک کنند. در بین انواع معدنی، کلسیم و فسفر مهم‌تر از سایر این مواد برای بچه گربه هستند. در کل برای تامین مواد معدنی مورد نیاز بچه گربه می‌توان علاوه بر استفاده از گوشت، تخم مرغ، ماست و پنیر و سبزیجاتی مثل اسفناج، با نظر دامپزشک از مکمل‌های معدنی نیز استفاده کرد.

میزان کربوهیدرات مورد نیاز گربه

کربوهیدرات؛ هم به عنوان یک منبع انرژی و هم به عنوان منبعی برای سلامت دستگاه گوارش حیوان باید بخشی از میزان غذای گربه در طول روز باشد. البته فراموش نکنید که میزان مصرف کربوهیدرات برای بچه گربه باید کمتر از پروتئین و چربی باشد. بهترین منابع حاوی کربوهیدرات که باید در رژیم غذایی بچه گربه مورد استفاده قرار بگیرند، شامل غلات، برنج، سبوس برنج، نخود، لوبیا، سیب زمینی و سبزیجات هستند.

تعداد وعده‌های غذایی بچه گربه

طبیعتاً تعیین میزان غذای گربه‌ نابالغ به سن و نیازهای خاص او بستگی دارد، اما آنچه که مشخص است این است که مقدار غذای گربه در روز در بچگی برای افزایش سرعت رشد و تامین انرژی مورد نیاز حیوان، باید بیش از گربه‌های بالغ باشد. بچه گربه‌ها تا قبل از 3 تا 4 هفتگی باید تقریباً هر 2 ساعت یکبار شیر بخورند، اما بعد از آن به حداقل 3 تا 4 وعده غذایی در روز نیاز دارند که می‌توانند شامل غذای خشک و مرطوب نیز باشند. برای اینکه دقیق‌تر به موضوع میزان غذای گربه نابالغ بپردازیم، لازم است که بدانید عموماً تعداد وعده‌های غذایی گربه بر اساس سن بچه گربه به صورت زیر تعیین می‌شود:

  1. تا 2 ماهگی از تغذیه آزاد همراه با غذای خشک یا مرطوب برای آن‌ها استفاده می‌شود.
  2. از 2 تا 4 ماهگی میزان غذای گربه باید 4 وعده و شامل غذای خشک و مرطوب باشد.
  3. از 4 تا 6 ماهگی می‌توان غذای خشک بچه گربه را افزایش داد.
  4. بعد از 6 ماهگی هم می‌توان میزان غذای گربه را به 2 وعده در روز کاهش داد.

با این حال توصیه می‌کنیم که اولاً از مشورت با دامپزشکان متخصص در این مورد غافل نشوید و دوماً خوراک حیوان را از فروشگاه‌های معتبر محصولات حیوانات خانگی مثل پت شاپ‌های فعال در سلوری تهیه کنید تا از کیفیت آن‌ها مطمئن باشید و بتوانید آن‌ها را با خیالی راحت در وعده‌های غذایی بچه گربه بگنجانید.

تعداد وعده غذایی بچه گربه


جهت مشاهده انواع غذای مرطوب گربه و غذای خشک گربه از بازار آنلاین سلوری کلیک کنید.


میزان غذای گربه‌ی بالغ در طول روز چقدر است؟

برای تعیین میزان غذای گربه بالغ باز هم باید به مواردی از قبیل نژاد، سن، میزان متابولیسم، مقدار تحرک و وزن گربه توجه کرد. اما در کل گربه‌ها از سن 1 تا 8 سالگی که به عنوان گربه بالغ شناخته می‌شوند، به 1 الی 2 وعده غذا خوردن در روز نیاز دارند که این غذاها که انواع آن در پت شاپ‌های فعال در بازار آنلاین سلوری عرضه می‌شوند، باید حاوی عناصر مغذی باشند تا به سلامت گربه بالغ کمک کنند.

اصولاً بهتر است که برای تعیین دقیق مقدار غذای گربه در روز از دامپزشک کمک بگیرید، ولی با این حال ما هم در بخش درباره میزان غذای گربه بر اساس وزن او اطلاعاتی در اختیارتان قرار می‌دهیم.

  • میزان غذای گربه با وزن 2 تا 3 کیلوگرم، روزانه باید حدود 30 الی 40 گرم باشد.
  • گربه با وزن 4 تا 5 کیلوگرم باید حدود 45تا 65 گرم غذا در روز دریافت کند.
  • میزان غذای گربه با وزن 6 تا 8 کیلوگرم باید حدود 65 تا 95 گرم در روز باشد.

میزان پروتئین مورد نیاز گربه بالغ

گفته می‌شود که گربه‌های بالغ به حدود 30 تا 40 درصد پروتئین در روز نیاز دارند تا بتوانند از آن برای عملکرد بهتر عضلات، سلامت پوست، مو و ناخن، ساخت آنزیم‌ها، هورمون‌ها و آنتی بادی‌های مهم در بدن، تقویت سیستم ایمنی و … استفاده کنند. ضمناً گربه‌ها بیشتر به پروتئین‌های حیوانی نیاز دارند که در موادی مثل گوشت قرمز، مرغ، ماهی، تخم مرغ و لبنیات یافت می‌شوند. اما لازم است بدانید که با نظر دامپزشک می‌توانید از پروتئین‌های گیاهی مثل لوبیا، نخود و سویا هم در رژیم غذایی آن‌ها استفاده کنید.

میزان چربی مورد نیاز گربه بالغ

گربه‌های بالغ برای تامین اسیدهای چرب ضروری بدن، جذب ویتامین‌های محلول در چربی (D، K، E و A) و تامین بخشی از انرژی مورد نیاز بدن خود به چربی نیاز دارند و به همین دلیل گفته می‌شود که حدود 30 تا 35 درصد از کالری مقدار غذای گربه در روز باید دارای چربی‌ باشد. از جمله موادی که حاوی چربی‌های سالم برای گربه‌ها هستند می‌توان به گوشت ماهی (مثل ساردین، قزل آلا، تون، کپور)، روغن ماهی، روغن کانولا، روغن زیتون، تخم مرغ و ماست کم چرب اشاره کرد.

میزان ویتامین مورد نیاز گربه بالغ

برای تنظیم میزان غذای گربه در روز باید به مقادیر ویتامینی آن نیز توجه کرد؛ چرا که گربه‌ها برای حفظ سلامت سیستم ایمنی، پوست، مو، چشم، استخوان و دندان‌ها و عملکرد صحیح سیستم گوارشی و عصبی و … به ویتامین‌هایی از قبیل ویتامین A، D، E، K، B-complex، و C نیاز دارند.

این ویتامین‌ها در بسیاری از غذاهای تجاری که در بازار آنلاین پت شاپ سلوری فروخته می‌شوند وجود دارند، ولی با این وجود خوراکی‌هایی مانند گوشت قرمز، ماهی، تخم مرغ، روغن زیتون، سبزیجات، گندم و جو نیز حاوی ویتامین‌های مختلف هستند که می‌توانید از آن‌ها هم استفاده کنید.

مواد معدنی مورد نیاز گربه

میزان مواد معدنی مورد نیاز گربه بالغ

غذای گربه بالغ باید دارای مواد معدنی از قبیل کلسیم، فسفر، سدیم، پتاسیم، آهن، منیزیم و روی باشد تا در حفظ سلامتی استخوان‌ها، دندان‌ها، پوست، مو و سیستم ایمنی پت به او کمک کند. این مواد معدنی در غذاهای طبیعی همچون گوشت تازه، ماهی، تخم مرغ، کنجاله سبزیجات و برنج یافت می‌شود که می‌توانند مورد مصرف گربه بالغ قرار بگیرند.

مقدار کربوهیدرات مورد نیاز گربه بالغ

معمولاً 30 الی 40 درصد از میزان غذای گربه باید حاوی کربوهیدرات باشد تا ضمن تامین انرژی مورد نیاز حیوان، سلامت سیستم عصبی، عضلات و کبد گربه نیز حفظ شود. پس برای تامین این میزان کربوهیدرات مناسب گربه می‌توان از غذاهایی مثل برنج، گندم، جو، ذرت، سیب زمینی و تخم مرغ در رژیم غذایی حیوان استفاده کرد.

تعداد وعده‌های غذایی یک گربه بالغ

تعداد وعده‌های غذایی گربه بالغ می‌تواند بر اساس نوع غذا، سن و وضعیت جسمانی حیوان متفاوت باشد، اما در بیشتر مواقع گربه‌های بالغ باید حداقل 2 وعده در روز غذا بخورند. در واقع بسیاری معتقد هستند که میزان غذای گربه باید طوری تنظیم شود که هر وعده آن بتواند 25 تا 30 درصد از کالری مورد نیاز روزانه گربه را تامین کند. پس اگر گربه شما هم غذای بیشتری در طول روز نیاز دارد و 2 وعده برای آن کافی نیست، می‌توانید وعده‌ها را به شکل صبحانه، ناهار، عصرانه، شام و قبل از خواب تقسیم بندی کنید.

مقدار آب مورد نیاز گربه چقدر است؟

معمولاً دامپزشکان توصیه می‌کنند که گربه‌ها به ازای هر یک کیلوگرم وزن خود به 40 تا 60 گرم آب نیاز نیاز دارند. ولی باز این موضوع تا حد زیادی به غذای گربه بستگی دارد، چون اگر گربه شما بیشتر از غذای خشک که آب کمتری دارد استفاده کند، باید آب بیشتری هم بنوشد.

جدول میزان نیاز غذایی گربه در سنین مختلف

میزان غذای گربه بر اساس سن، وزن، فعالیت‌های روزانه، شرایط آب و هوایی، نوع خوراک و وضعیت جسمانی گربه می‌تواند متفاوت باشد. با این وجود استفاده از 2 جدول مقدار غذای گربه در روز برای بچه گربه و گربه بالغ می‌تواند راهنمای خوبی برای شما باشد.

جدول میزان غذایی گربه

جدول مقدار نیاز غذایی بچه گربه

در این قسمت به سراغ جدول مقدار نیاز غذایی برای بچه گربه بر اساس وزن و سن بچه گربه می‌رویم تا بتوانید اطلاعات بیشتری درباره میزان غذای گربه در روز به دست بیاورید. فراموش کنید که این اعداد به عنوان راهنما هستند و می‌توانند بر اساس شرایط گربه و نظر دامپزشک تغییر کنند.

سن بچه گربه وزن بدن (گرم) میزان مصرف کالری روزانه
0 تا 3 هفته 80 تا 130 75 تا 90
3 تا 4 هفته 130 ا 220 90 تا 100
4 تا 5 هفته 220 تا 320 100 تا 130
5 تا 7 هفته 320 تا 420 130 تا 150
7 تا 10 هفته 420 تا 550 150 تا 200

جدول میزان نیاز غذایی گربه‌ی بالغ

در جدول زیر به سراغ بررسی میزان غذای گربه بالغ در طول روز و بر اساس وزن او می‌رویم. اما این جدول هم حکم راهنما را دارد و اعداد آن می‌تواند بر اساس شرایط خاص گربه و نظر دامپزشک متخصص متغیر باشد.

وزن بدن (کیلوگرم) میزان مصرف کالری روزانه
3 550 تا 650
4 650 تا 750
5 750 تا 850
6 850 تا 950
7 950 تا 1050
8 1050 تا 1150
9 1150 تا 1250
10 1250 تا 1350

جمع بندی

به عنوان جمع بندی از آنچه درباره میزان غذای گربه گفتیم، می‌توان نتیجه گرفت که نباید نسخه واحدی برای تغذیه همه بچه گربه‌ها یا گربه‌های بالغ در نظر گرفت، بلکه باید با نظر دامپزشک و بر اساس ویژگی‌های مثل سن، نژاد، جثه حیوان و … غذای مناسبی که بتواند مواد مغذی مورد نیاز بدن پت را تامین کند تهیه کرد.

پس لازم است که غذای بچه گربه یا گربه بالغ از پت شاپ‌های معتبری مثل بازار آنلاین سلوری خریداری شود تا خیال مشتری، هم از بابت کیفیت و تنوع محصولات و هم از بابت قیمت به صرفه آن‌ها آسوده باشد. پس همین الان سری به سایت سلوری بزنید و خرید خود را نهایی کنید تا سفارش را در اسرع وقت درب منزل تحویل بگیرید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا