بهداشت و سلامت گربهمقالات گربه

12 دلیل اصلی ریزش موی گربه و راه‌های جلوگیری از آن

چه بخواهیم و چه نخواهیم موی گربه نیز همانند انسان دچار ریزیش می‌شود و نمی‌توان صددرصد جلوی آن را گرفت، چون اگر این ریزش شدید نباشد، نه تنها خطری ندارد، بلکه برای جایگزین شدن موهای مرده حیوان با موهایی تازه و شاداب الزامی است. اما اگر متوجه شدید که این ریزش به قدری زیاد شده که بخشی از بدن گربه کم پشت یا طاس به نظر می‌رسد، آن وقت باید زنگ هشدار در مغزتان به صدا دربیاید تا علاوه بر دقت بیشتر در خرید محصولات غذایی و بهداشتی حیوان از فروشگاه‌های معتبر مثل بازار اینترنتی محصولات حیوانات خانگی سلوری، به درمان ریزش مو گربه توسط دامپزشک بپردازید.

به علاوه ما برای اینکه به تمام پرسش‌های ذهنی شما درباره دلیل ریزش مو گربه و درمان آن پاسخ داده باشیم، این مطلب را آماده کرده‌ایم که از شما دعوت می‌کنیم که آن را تا انتها مطالعه کنید.

آیا ریزش موی گربه نشان از بیماری است؟

معمولاً ریزش مو گربه‌های خانگی در تمام طول سال دیده می‌شود و هر بار هم گربه موی جدید درمی‌آورد. اما چه زمانی باید نگران علت ریزش مو گربه شد و آن را یک بیماری دانست؟

زمانی ریزش مو خطرناک است که حیوان علائمی مثل خاراندن و لیس زدن مداوم بدن، جویدن پوست، شوره، قرمزی و التهاب، ریختن موضعی موها یا کچل شدن بخشی از بدن، تغییر رنگ پوست، جوش و دلمه پوستی، بوی بد، ریزش سبیل، کبودی‌های بی دلیل، بی حالی، افسردگی و بی اشتهایی را از خودش نشان دهد. در چنین شرایطی باید حتماً به دامپزشک مراجعه کنید تا او روش درمان مناسبی برای مشکل ریزش موی پت شما پیدا کند.

بیماری ریزش مو گربه

دلایل ریزش مو گربه

اگر ریزش مو گربه غیر طبیعی شود به اصطلاح به آن آلوپسی گفته می‌شود که دلایل متعددی دارد و یا به شکل ریزش موی کامل یا به شکل ریزش موی جزئی و موضعی دیده می‌شود. بنابراین در این قسمت به بررسی انواع علل ریزش مو در گربه‌ها می‌پردازیم.

تغذیه نامناسب

تغذیه نامناسب حیوان باعث کمبود مواد مغذی مثل پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن او می‌شود و به همین دلیل ریزش موی گربه شدید و بیمارگونه خواهد شد. بنابراین بهترین راه این است که مرجع معتبری مثل بازار آنلاین سلوری را برای تهیه غذای گربه انتخاب کنید تا حیوان با چنین مشکلی مواجه نشود.

استرس

عواملی از قبیل بیمار شدن گربه، مراجعه به کلینیک دامپزشکی برای واکسن زدن، عقیم سازی یا چکاپ، حضور مهمان یا حیوان جدید در خانه و … باعث ایجاد استرس در گربه می‌شوند و در نتیجه حیوان دچار ریزش موی شدید و مقطعی می‌شود. بنابراین در چنین شرایطی باید اولاً به کمک دامپزشک عامل استرس‌زا را پیدا کنید و بعد با مدیریت شرایط یا استفاده از داروهای تجویز شده توسط متخصص، صبوری کنید تا آن علت برطرف شده و ریزش مو گربه قطع شود.

بیماری‌های آلرژیک

ممکن است علت ریزش مو گربه، آلرژی او به غذا، گرد و غبار، گزش حشرات، مواد شیمیایی، عطر، صابون، نور آفتاب، داروهایی مثل پنی سیلین و سولفانامید و حتی نیش حشرات یا انگل‌ها باشد. این موارد می‌توانند باعث ایجاد فرآیندهای التهابی و ایجاد خارش شدید در بدن گربه شوند که حیوان برای تسکین خارش، خودش را بیش از حد لیس زده و در نتیجه دچار طاسی در آن بخش از بدن خود می‌شود. لازم به ذکر است که این آلرژی‌ها و حساسیت‌ها بنابر نوع خود با داروهایی مثل آنتی هیستامین‌ها، کورتیکو استروئیدها و … درمان می‌شوند.

انگل‌ها

یکی از مهم‌ترین دلایل ریزش مو گربه وجود کک، کنه، جرب یا شپش روی بدن پت است که باعث خارش، التهاب، زخم، ایجاد ضایعات پوستی و کچلی در گربه می‌شوند. در واقع این انگل‌ها با تخریب فولیکول‌های موی گربه می‌توانند باعث ایجاد آلوپسی موضعی شوند و اگر گربه به موقع درمان نشود دچار ریزش موی عمومی می‌شود.

انگل در گربه

عفونت‌های پوستی ناشی از میکروارگانیسم‌های باکتریایی یا قارچی

اگر حیوان به عفونت‌های پوستی ناشی از عوامل باکتریایی یا قارچی که بیشتر هم در بچه گربه‌هایی با سیستم ایمنی ضعیف رایج است مبتلا شود، فولیکول‌های موی خود را از دست می‌دهد و در نتیجه دچار ریزش مو، پوسته پوسته شدن و خارش می‌شود. در چنین شرایطی باید گربه را از سایر حیوانات دور نگه دارید و برای درمان از داروهای ضد باکتری و ضد قارچ کمک بگیرید.

پرکاری یا کم کاری تیروئید

عدم تعادل در هورمون تیروئید که باعث کم کاری یا پرکاری تیروئید در گربه می‌شود، با علائمی مثل کاهش یا افزایش وزن زیاد، افزایش تشنگی، تغییر رفتار حیوان، ضعف و ریزش مو همراه است. معمولاً با کنترل سطح این هورمون، ریزش موی حیوان قطع می‌شود، ولی گاهی هم درمان این نوع آلوپسی به آنتی بیوتیک‌های موضعی یا خوراکی نیاز دارد.

زخم یا گاز گرفتگی در بدن حیوان

لازم است بدانید که گاهی دلیل ریزش مو گربه زخم شدن یا گاز گرفتگی بدن او در اثر درگیری با سایر حیوانات است. در واقع در این حالت اگر محل زخم آلوده شود و به خوبی از آن مراقبت نشود، باعث ریزش مو در گربه شده و ممکن است که دیگر موهای آن بخش از بدن این حیوان خانگی رشد نکنند.

درد در بدن

جالب است بدانید که حتی درد در بدن گربه هم می‌تواند باعث ریزش مو شود؛ چرا که گاهی درد در ناحیه زیر پوست باعث می‌شود که حیوان آن بخش را بیش از حد لیس بزند و در نتیجه دچار کچلی شود.

حاملگی یا شیردهی

تغییرات هورمونی در دوران بارداری یا شیردهی حیوان نیز می‌توانند موجب ریختن شدید موهای گربه شوند که البته این موضوع طبیعی است و عموماً با پایان دوران حاملگی و شیردهی حیوان قطع می‌شود. اما اگر این ریزش زیاد موی پت ادامه پیدا کند، قطعاً باید به دامپزشک مراجعه کرد.


مطالعه مقاله غذاهای مناسب گربه شیرده در انتخاب غذای گربه در دوران شیردهی به شما کمک می کند.


افزایش سن

هر چه سن گربه افزایش پیدا می‌کند، تولید هورمون‌های مرتبط با رشد مو در بدن او کمتر شده و در نتیجه حیوان ریزش موی شدیدتری را تجربه می‌کند.

ایا افزایش سن باعث ریزش مو گربه می شود

شیمی درمانی

طبیعتاً بروز بیماری سرطان در گربه‌ها و به طبع آن شیمی درمانی در آن‌ها هم همانند انسان‌ها سبب ریزش موهایشان می‌شود.

شستشوی زیاد حیوان

شستشوی بیش از حد حیوان به خصوص با شامپوی نامناسب منجر به خشک شدن پوست و مو، شکنندگی و ضعف موها شده و به همین علت موی گربه شروع به ریزش شدید می‌کند.

علت ریزش مو در گربه‌های خیابانی چیست؟

اصولاً گربه‌های خیابانی بیشترین ریزش موی شدید را در دو فصل بهار و پاییز تجربه می‌کنند و اتفاقاً ریزش موی این گربه‌ها می‌تواند به دلیل عدم رعایت نکات بهداشتی، سلامتی و خوراکی بیشتر هم باشد. در واقع از آنجا که این گربه‌ها تغذیه مناسبی ندارند، سیستم ایمنی ضعیفی دارند، بیشتر در معرض بیماری‌های پوستی و هجوم انگل‌ها هستند و تنش و استرس زیادی را در مواجهه با خطرات گوناگون تجربه می‌کنند، پس احتمالاً بیشتر درگیر مشکل ریزش موی شدید می‌شوند.

بنابراین اگر قصد نگهداری از این حیوانات را دارید حتماً اولاً وسایل بهداشتی و خوراکی آن‌ها را از پت شاپ‌های مطمئن مثل بازار اینترنتی سلوری تهیه کنید و دوماً آن‌ها را نزد دامپزشک متخصص ببرید تا سلامتیشان بررسی شود.

علت ریزش موی گربه در نژادهای مختلف

احتمالاً شما هم می‌دانید که برخی از نژادهای گربه ریزش موی بیشتر و برخی ریزش موی کمتری دارند. اغلب نژادهای مو کوتاه در مقایسه با نژادهایی با موی بلند، ریزش موی کمتری دارند. به عنوان مثال دو نژاد کورنیش رکس با خزهای کوتاه و فرفری و نژاد دوون رکس با موهای مجعد و نازک ریزش موی خیلی کمی دارند.

طبیعتاً نژادهایی مثل اسفینکس هم که هیچ مویی روی پوست بدن خود ندارند، ریزش مویی تجربه نمی‌کنند. اما برای اینکه با ریزش مو گربه در نژادهای مختلف بیشتر آشنا شوید، در ادامه به بررسی این موضوع در چند نژاد پرطرفدار این حیوانات خانگی می‌پردازیم.

ریزش مو گربه پرشین

گربه پرشین از زیباترین و پرطرفدارترین نژادهای گربه است که موهای بلندی دارد و به طور معمول ریزش موی او زیاد است. اما طبیعتاً این گربه هم ممکن است به دلایلی که در این متن به آن‌ها اشاره شد، ریزش موی بیمارگونه را تجربه کند. اما باید بدانید که در این بین مهم‌ترین عامل ریزش موضعی موهای او قارچ پوستی درماتوفیت است که باید سریعاً درمان شود.

ریزش موی گربه پرشین

ریزش مو گربه اسکاتیش

این نژاد که از خاص‌ترین نژادهای گربه است، یا ریزش مو را به شکل موضعی و ناگهانی تجربه می‌کند که در این حالت به دلایل مختلف مثل قارچ پوستی قسمتی از بدن او دچار کم مویی یا کچلی می‌شود و باید سریعاً درمان شود، یا اینکه ریزش موی او به شکل کلی و سراسری است که معمولاً علت خاص و نگران کننده‌ای ندارد و می‌توان آن را کنترل کرد.

ریزش مو گربه اسکاتیش

ریزش مو گربه بریتیش

گربه‌های بریتیش که نژادی با موهای کوتاه و متراکم هستند، ریزش موی طبیعی را تجربه می‌کنند اما اگر بیش از حد شود، باید به دنبال علت ریزش مو گربه مثل تغذیه نامناسب، استرس و … گشت تا بتوان آن را درمان کرد.

ریزش موی گربه بریتیش

ریزش مو گربه هیمالین

گربه هیمالین ترکیبی از نژاد پرشین و سیامی است که موهای بلندی دارد. طبیعتاً اگر ریزش مو این نژاد هم بیش از اندازه شود، باید برای پیدا کردن علت و درمان آن به دامپزشک مراجعه کرد.

ریزش مو گربه هیمالین

درمان ریزش مو گربه

قطعاً درمان ریزش مو بستگی به علت بروز این مشکل دارد که باید توسط دامپزشک تشخیص داده شود؛ چرا که مثلاً نمی‌توان برای ریزش موی ناشی از استرس همان دارویی را تجویز کرد که در زمان ریزش موی ناشی از آلودگی انگلی به حیوان داده می‌شود. اما با این وجود در این بخش به برخی از درمان‌های رایج خانگی و دارویی ریزش مو در گربه‌ها اشاره می‌کنیم.

درمان خانگی ریزش موی گربه

گاهی با اصلاح برخی رفتارها با گربه در منزل می‌توان ریزش مو را به حداقل رساند. این درمان‌های خانگی شامل موارد زیر هستند:

  1. از غذاهای بالانس شده یا غذاهای خشک مخصوص پوست و موی گربه که در بازارهای مختلف همچون بازار پت شاپ اینترنتی سلوری به فروش می‌رسند استفاده کنید.
  2. موهای گربه به خصوص گربه‌های مو بلند را توسط یک آرایشگر با تجربه حیوانات کوتاه کنید.
  3. روزانه موهای گربه را شانه کنید تا هم موهای مرده‌ای که لای موهای دیگر گیر کرده‌اند بیرون بیایند و در محیط پخش نشوند و هم سلامت پوست و موی گربه افزایش پیدا کند.
  4. از شامپوهای مخصوص ضد ریزش مو مخصوص گربه استفاده کنید.

جهت مشاهده انواع شانه گربه در بازار آنلاین سلوری کلیک کنید.


غذا برای ریزش موی گربه

اصولاً غذای مناسب برای کاهش و درمان ریزش مو در گربه باید شامل انواع مواد مغذی مثل پروتئین‌ها (مثل گوشت قرمز، مرغ، ماهی و تخم مرغ)، ویتامین‌ها و مواد معدنی (مثل ویتامین A، B، E، سلنیوم، روی و مس)، روغن‌های گیاهی به منبعی از اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 (مثل روغن ماهی، روغن سویا و روغن کرچک) و مواد فیبری (مثل کدو، کدو تنبل و برنج) باشد. ولی برای اینکه بتوان نیاز غذایی حیوان برای کاهش ریزش موی او را با توجه به سن، فعالیت فیزیکی، سلامتی و … تعیین کرد، بهتر است به دامپزشک مراجعه کنید تا رژیم غذایی مناسبی برای گربه طراحی و تدوین شود.

درمان ریزش مو گربه

داروی جلوگیری از ریزش مو گربه

دامپزشکان با کمک روش‌هایی مانند بررسی تاریخچه حیوان، معاینه فیزیکی، تهیه بیوپسی، کشت، بررسی میکروسکوپی، آزمایش خون، ادرار و مدفوع و تصویربرداری تشخیصی می‌توانند دلیل ریزش مو گربه و درمان آن را پیدا کرده و داروی مناسب را تجویز کنند. البته فراموش نکنید که این درمان‌ها مختص ریزش موی غیر طبیعی هستند و ریزش‌های طبیعی موی گربه درمان ندارند. از جمله این داروها باید به موارد زیر اشاره کرد:

بهترین قرص ضد ریزش مو گربه

گربه‌ها برای تقویت موها و کاهش ریزش موهای خود می‌توانند طبق نظر دامپزشک از قرص‌های مکمل و ضد ریزش مو استفاده کنند. قرص تقویت کننده پوست و مو برند دکتر کلادرز یکی از بهترین انواع قرص درمان ریزش مو گربه است. همچنین از دیگر بهترین برندهای تولید کننده قرص ضد ریزش موی گربه مثل قرص‌های ضد مخمر که حاوی انواع مواد مغذی مورد نیاز حیوان هستند و در فروشگاه‌های  محصولات حیوانات خانگی مثل بازار آنلاین سلوری عرضه می‌شوند، می‌توان به برند بیفار، رویال کنین، جیم کت و … اشاره کرد.

اسپری ریزش مو گربه

عمدتاً اسپری‌های ضد ریزش مو برای گربه دارای مواد ویتامینی مثل بیوتین و پانتنول، عصاره‌های گیاهی مثل عصاره آلوئه‌ورا، روغن‌های گیاهی مثل روغن نارگیل و بادام، مواد معدنی مثل روی و سلنیوم، مواد نرم کننده مثل گلیسیرین و پروتئین‌های حیوانی مثل کراتین و کلاژن هستند. از این اسپری‌ها می‌توان برای کنترل و از بین بردن ریزش موی موضعی استفاده کرد که با از بین بردن موهای مرده گربه، سلامت پوست و موی او را افزایش می‌دهند.


جهت مشاهده انواع اسپری گربه در بازار آنلاین سلوری کلیک کنید.


سخن آخر

در این مقاله یاد گرفتید که چه موقع باید نگران ریزش مو در گربه شوید و چگونه باید حیوان را از شر این مشکل خلاص کنید. حالا طبیعتاً در مسیر جلوگیری از بروز این مشکل یا بهبود شرایط، به محصولات باکیفیتی از قبیل غذاهای مخصوص گربه با ترکیبات مغذی کافی، شامپوهای ضد ریزش و … نیاز خواهید داشت. بنابراین ما به شما بازار پت شاپ آنلاین سلوری را معرفی می‌کنیم تا بتوانید بدون هیچ دغدغه‌ای محصول مورد نیاز گربه خود را از بین مدل‌های متنوع و باکیفیت این سایت انتخاب کرده و با قیمتی ارزان خریداری کنید و در اسرع وقت درب منزل تحویل بگیرید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا